lördag 7 juli 2018

Trädgården i Juli 2018

När vi flyttade till vårt huset så hade jag stora ambitioner hur trädgården skulle se ut. Jag har aldrig haft en stor trädgård och läste en hel del trädgårdsböcker för att lära mig.
Jag började med att plantera massor med blommor, jag såg framför mig mitt blomhav i olika färger.
Det växte inte upp så många blommor i landet, ja något fel gjorde jag.

Så höll det på år efter år, nya experiment, misslyckanden och massor med ogräs. När grannens hönsnätsstaket började rosta och hans gräsmatta kom in till oss mer och mer och förstörde mina blommor, då gav jag upp!

Jag satsade på att plantera olika buskar i olika gröna nyanser. Stackars Ronnie fick gräva och gräva......jag ville ju flytta buskarna varje år så det skulle stämma.

I år har det växt så det knakar, det har varit varmt. Nu ser jag resultatet av mitt buskprojekt mm. Jag har aldrig gödslat, vattnar som de är krukväxter och kan inte många namn på växterna jag har köpt. Men det växer!!
Jag känner mig riktigt stolt som har inrett trädgården utan kunskaper utan mest gått på det estetiska.
I år har jag tema Djur i trädgården. Det blev mode att ha plåtfåglar mm i trädgården. Jag som alltid har avskytt detta. Men man kan ju alltid ändra sig.

Trädgården ska vara rolig och inte perfekt. Nästa sommar blir det säkert ett nytt tema.
Välkommen in till vår Trädgård!

Apelsintagetes
 Blommar hela tiden och klänger sig uppåt
 Fjärilslandet
 Smultronsjasminen som har blivit jättestor!
 Snart slipper jag se grannens fula rostiga hönsnät

 Vår altanen. Här kan vi sitta på våren och njuta utan insyn

Min rosa rosbuske. Jag fick ett rosskott när vi hyrde en stuga i Brösarp på familjens tomt.
Det har tagit flera år innan den började blomma och växa. Vi har flyttat den några gånger, här trivs den bra. Bredvid har jag också en rosenbuske men har inte en aning var, vem, hur den har kommit dit.
 Tror den heter Flox, vacker färg och buske
 Buskarna växer och man ser en skymt av fulstaketet
 Hibiskusbuske som jag fick av min vän Nettan för ett antal år sedan.
 Så vacker......
 Problemlandet. Därför satte jag installationer här. Jag gjöt en pall i betong och satte dit några trägrenar som jag plockade i skogen. Ropade in en Grepe på auktion som passade bra i "Bonnalandet".  I landet har jag planterat olika suculenter, Kärleksört och en Rosenkvitten som helt plötsligt började ta sig och växa.
 Mitt favoritland. Jag planterade några billiga Lavendelblom och det tar sig mer och mer. Nu har det blivit en Lavendelhäck! Den doftar ljuvligt och på dagarna surrar det av humlor och bin. Den är full av fjärilar.
Min Rosenhörna som leder ner till Vår altanen.
 Ölandslandet. Jag kommer från Kalmar och ville ha ett nostalgiland. Jag låtsas att det är en öländsk Väderkvarn bland Ölandstokarna som jag har lagt vita stenar som får vara sanden. Bakom bygger jag en stenmur av speciella stenar som jag plockar på olika ställen vi kommer på våra utflykter. Den stenmuren kommer nog aldrig att bli klar, spelar ingen roll. Det är bara stenar som ligger där för att jag tycker de är vackra.
 Vår altanen som i år går i rosa och vitt
 Är den inte vacker.....
 Gamla redskapsskjulet tog vi bort plåten och lät stommen vara kvar. Här har jag mitt krukförråd.


 Vinbärsbuskar måste finnas i en gammal trädgård. Men jag undrar om jag inte har köpt fel sort. De röda vinbären är otroligt sura.
 Vårt fina Äppelträd med de godaste äpplena "Aroma"

 På altanen har jag försökt få till en blommande altan i år. Annars brukar jag ha massor med pelagoner. Lite kryddor hör också till, rosmarin, mynta, oregano, persilja och gräslök.

Nu kan jag gå ut och njuta i vår trädgård och plocka in en bukett blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar