onsdag 25 juli 2018

Danmarks utflykt

Idag åker vi utomlands, en kryssningstur ända till Danmark på 20 minuter!

 Konstgjord badplats med palmer i Helsingborg
Nu är vi i  Helsingör!
En rundtur runt stan, så många vackra hus och utsmyckningar.
När jag kommer till olika städer så har jag fått upp ögonen på hus och statyer. Vilket hantverk!
 En del av Rådhuset
 Här målar de affärens namn på husfasaden. Fint tycker jag....
 Lördagsvimmel i centrum
 Mumsigt fika på ett trottoarcafé
 Optiker
 Enormt stor Ostbutik
 Och mitt i allt vimmel kom plötsligt en kvinnlig musikkår med drillflickor

 En liten bakgata med kullersten

 Så vacker port
 Den grönskande balkongen


 De har fortfarande elledningarna  i luften
 Så vackert att gå och flanera på dessa bakgator i Centrum

 Kikade in på en innegård
 Aha en sybutik!
 Brandpost och vackra smidesbeslag


 Klart jag hittade Flamingo även i Danmark, flamingotofflor :)
 Grönsaksgrisar, käck idé :)
 Här fick man provsmaka lakrisvodka mm.


Vi far vidare till Drottningens sommarslott på småvägar till Fredensborg

Så vackert och fräscht med denna vita byggnad och kullerstenar

 Kan vara personalvillor
 Kyrkan som hängde ihop med slottet
 Baksidan av slottet fanns en Skulpturpark, vackra blomsteranläggningar, Rosenpark mm



 Maffigt!












 Kan det vara gravstenen för deras husdjur?

 Vackert och mäktigt att gå omkring här. Träffade en dansk kvinna som berättade vart jag skulle gå och se det fina på baksidan av slottet. En rejäl promenad i värmen och jag orkade kanske titta bara på hälften av trädgården.
Grabbarna satt och åt glass i värmen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar