fredag 13 juli 2018

Marstrand

Ännu en varm dag. Nu är det så varmt ute att vi inte vill åka och bada, inte vara hemma........då åker vi på utflykt istället. Tur att någon uppfann AC i bilarna.
Vi åkte på småvägar till Marstrand. Marstrandsön är en trähusstad.





Vi tog en kryssning över havet, så vackert i ca 5 min.




Sjön suger så vi letade upp ett fikaställe direkt. Där var de mån om Sigge så han fick en skål med vatten. Vi tog kaffe och rabarberpaj med äkta vaniljsås mm.


Jag passade på att gå en turistpromenad medan grabbarna tittade på turister.
Det finns så många vackra hus här. De flesta husen har en inbyggd balkong. Det är som att komma tillbaka till i början på 1900-talet och vara med i en film.
 Grand Hotel



Jag bestämde mig för att fortsätta uppför en backe till Fästningen.
Det var en backe som hette duga. Jag fick nära döden upplevelse och andningen stannade i halsen.
Men jag kunde bara inte vända och gå ner igen nu när jag ändå är här.
Karlstens fästning ligger högst upp på Marstrandsön ovanför stadsbebyggelsen och dominerar stadsbilden.
Från år 1671 omnämns fästningen som Karlstens fästning, som också fungerade som statsfängelse fram till 1855. Dess i särklass mest kände fånge var Lars Larsson Molin, mer känd som "Lasse-Maja", som satt på fästningen 1813–39.


På vägen ner gick jag in på ett galleri. Där var en Textilutställning, "Gladskap för ögat" av Marie Nir från Jönköping. Hon beskriver sin konst så här " Jag ritar mönster och jobbar med screentryck på tyg eller papper". Hon finns på Instagram #marieniregendesign#
Jag visade lite av mina alster så vi hade en rolig diskussion om våra hantverk.


Dags att gå tillbaka och se om grabbarna satt kvar på cafét.
De hade inte rört sig många cm.
Då tar vi kryssningsfartyget hem igen!
 Nu har många semester och det märktes, men mysigt att vara turist bland turisterna.

 Eider i stenformat




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar