torsdag 15 augusti 2019

Städat och fint i syrummet

Det händer att jag städar rejält i syrummet och tittar på tygerna jag har glömt bort. Det är ett möbelblandat syrum men jag trivs väldigt bra i rummet. Jag gör precis vad jag vill och är härskarinnan innanför dörren. Här spelar jag musik och sjunger när jag syr, klappar tyger, lägger dem i färger, tittar i Kviltböcker och i mönsterpärmarna, fantiserar och pratar med missarna.
Det bästa rummet i huset!

Jag plockar fram alla tyger jag har till baksidor på mina kviltprojekt. Men det finns även tyger där om jag ska ha till något projekt som jag inte vet om än

 Tyger från Afrika, det blir ett speciellt projekt som jag inte vet än :)
 "Fula" kvilttyger som jag använder till baksidor
 Retrotyger, fuskmocca, svartvita fina tyger mm.
 Linjalväggen, ser väl proffsigt ut :)
 Denna möbel har funnits i Vadstenas äldsta handarbetsaffär. Då hade hon broderitråd i lådorna. Jag fick köpa möbeln när hon stängde sin affär och skulle gå i pension i 90 års åldern
 Billybokhyllan där stereon med CD skivor underhåller mig. Tyger som är halvmetrar , Batiktyger från Bali och Tygserier som Tula Pink mm. Jag har lådor med scraptyger= tyger som blivit över från projekt som är klara.
 Klappatyger under en halvmeter. Här njuter jag av att välja ut tyger till mina projekt
 Baksidorstygerna, vikta och ligger fint i hyllan nu
 Roliga Kvilttidningar som jag ofta läser och inspireras av
 Samlar mönster och organiserar i mina pärmar....jag kommer att sy från dessa mönster en annan dag :)
 Handsömnad, massor med mallar, böcker, inspiration och mönster
 Kviltböcker och mönsterpärmar
 Stansmaskinen AccuQuilt med stansar. De ligger i tallrikshållare som jag köpte billigt i en affär som skulle läggas ner

 Skärbordet från IKEA, trådarna är placerade i en prylhylla som jag målade
 I gungstolen ligger Stina och sover när jag syr. Min verktygslåda där jag har allt som jag behöver när jag ska sy, trådar, pennor, saxar mm. Den bär jag med mig till syhelger utanför hemmet.
 Ena väggen. Den stora hyllan köpte jag i den nerlagda handarbetsaffären i Vadstena. Hyllan gick inte att montera ner. Den var platsbyggd. Jag tänker inte avslöja alla orden som Ronnie sa medan vi försökte få den på vår släpkärra, blytung. Ännu värre ord när hyllan skulle lyftas in i huset och skulle resas upp i rummet med hjälp från grannen. Jag köpte hyllan osedd och visste inte att den var så tung och stor :). Jag var mycket snäll mot min man efter denna pärs. Jag blev lite nervös när jag kom på att jag inte hade fått mått på hyllan, men den gick in tack o lov.

Slutet gott och jag stormtrivs i rummet och alla hyllor torkade.

1 kommentar:

  1. Jag skulle också behöva ta tag i och städa i min syateljé.Det är bara så svårt att komma i gång men när man väl har gjort det känner man sig nöjd. Det blev jättefint hos dig.

    SvaraRadera