fredag 9 augusti 2019

En Släktkvilt kommer till........

Jag ville sy en släktkvilt och sy in minnen som jag har av min släkt på mammas sida. De är de som jag har träffat mest genom åren och haft roligt tillsammans med.
De fick meddelande om  att de skulle skicka ett klädesplagg till mig och jag skulle skapa en kvilt av dessa kläder.
Jag fick två rutiga skjortor av mina morbröder, en top av mamma, en klänning i marimekkotyg av moster, en bit tyg av Josefin, brorsan glömde och vi hittade en kostymnäsduk från pappa, skjorta av Ronnie och en top från mig. Det var en skiftande tygblandning i olika material. Jag hade lakan från mormor, monogram från mormor och mamma.

Jag tänkte att kvilten skulle se gammal ut och påminna om täcket jag hade när jag sov hos mormor och morfar.
Jag bestämde mig för tekniken Windmill wings Väderkvarnsvingar som en påminnelse om vårt Småländska arv.

Ronnie hjälpte till att veva ut trianglar


 Framsidan är klar och ser ut som man bäddade innan påslakan kom till
Jag åkte till Eva som ska kvilta denna Släktkvilt. Jag ville vara med för att se hur detta går till. Det var ett pyssel, noggrannhet och tålamod.
Kvilten ska sträckas, mätas och spännas fast



 Baksida och vadd ska spännas på samma sätt
 Tekniken ska ställas in, alla mått, tråckling, mönster plus att mönstret ska passas in på kvilten.
 Detta liknar en symaskin men det var de enda :)
 Det finns knappar på handtagen för olika åtgärder

 Nu tråcklas alla lager fast inför mönstersömnaden. Då ska man titta noga så alla lager ligger jämna

 Långa tråckelstygn
 NU börjar kviltningen med en mönstersöm som jag tyckte passade bra till sammanhanget

 En rad tar ca 20-30 minuter och undertråden räcker till ca 3 rader. Maskinen går av sig självt men måste passas för ev missöden.
 Efter varje rad måste man rulla fram kvilten. Påminner mig om de stora manglarna som fanns i tvättstugorna förr :)
 Det går galant men nu måste jag åka hem och Eva får ta en extra bulle och passa maskinen.
Det blir spännande att se Hultgrenskvilten klar.
En intressant dag att få vara med och se att det inte är så enkelt att kvilta på en Longarm maskin.

1 kommentar:

  1. Först grattis till att du fick ett pris! Sen är det en fin idé att sätta samman släktens tyger till ett täcke som också blir historia- ock som kan gå i arv till nästa generationer. Dessutom är det mycket vackert! En stor eloge till dej för både tanke och hantverk. Såå fint blev det! Kram mamma

    SvaraRadera