tisdag 27 augusti 2019

Sashiko

Vad är Sashiko?

Sashiko är en mycket gammal japansk broderiteknik som utvecklades redan under 600- och 700-talen. Mönstren skapades för att lagningar skulle bli dekorativa. Sashiko broderas med enkla förstygn, en teknik som passar lika bra för nybörjaren som för den mer broderivana.
Skönheten ligger i stygnens rytm, och de oftast geometriska mönstren kan varieras i det oändliga.

Man kan inte köpa kärlek men man kan använda kärlek när man handarbetar, säger Hisako Hagiwara Textilkonstnär i Sashiko

Sashiko som betyder ”små stygn” är en 1000 år gammal broderiteknik som kommer från norra Japan. De många små stygnen broderas gärna på indigoblått tyg, eller små återbrukade tyglappar. Man kan skapa underbart vackra geometriska mönster
Jag har nu köpt min bas för att lära mig. Det är Åsa på Quiltpassion som jag har handlat detta.





Nu har jag allt! En liten verktygslåda till detta sen är jag klar att börja sy!
Nu är jag på gång :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar