lördag 31 augusti 2019

Glassamling

Jag kommer från en Glasblåsarsläkt från Orrefors och Pukeberg i Nybro. Jag är uppväxt med glas och har haft mycket glasserviser, glas och prydnadsglas.
Ett tag blev jag så trött på allt glas så jag gav bort det mesta. Jag ville ha porslin istället.

Nu uppskattar jag glas igen och har börjat samla lite smått på designglas. Men jag vill hitta gamla glas och då är det så roligt att hitta på olika platser.

Idag gjorde jag fynd på Bagageloppisen. Jag kunde knappt tro mina ögon. Då blir jag dumsnål istället för att satsa fullt ut.
Ett äldre par sålde mest designglas och keramik, de hade kanske tröttnat eller hade för mycket.
Men jag hittade Orrefors och Gullaskruvglas för en skitsumma.

Tung helglasfågel från Orrefors. Inristat årtal 1964
Jag gav 20 kr!!!!!
Det är viktigt att titta på vilken färg märket har för Orrefors. Är det ett färgat märke kan glaset vara falskt och inte komma från Orrefors.
 Detta är eventuellt Erik Höglund, han var känd för sina glas med glasblåsor. Är det nu en äkta Höglund då är vasen värd pengar. Jag gav 90 kr!!!!!
 Gullaskruv Lennart Johansson, denna gröna färg är svår att hitta idag för  Gullaskruvs glas
Jag gav 40 kr. Den var värd 2014.... 1.700 kr

 En duk av Textilkonstnärinnan Maj Littorin från Alingsås. Jag gav 10 kr.
Samlingen blir större....det är glas som jag tycker är vackra. Jag vill inte samla för att de är värda pengar, de ska vara vackra att titta på och det ger mig så många fina barndomsminnen.

Jag har från Berit Johansson, Wallin, Höglund, Orrefors, Kosta, Gullaskruv, Pukeberg, Boda.....
Berit Johansson blåst i Italien
 Boda Kosta
 Rörstrand äldre modell
 Jensen Danmark
 Det fylls på efter hand...............


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar