måndag 19 augusti 2019

Släktkvilten Hultgren

Jag har många fina minnen av mammas bröder och min egen familj. Minnena finns mest i hjärnan och hjärtat som jag tar fram då och då.
Men jag ville sy en kvilt full av minnen. Hur gör man det?
Jo jag frågade mina morbröder, moster, mamma, bror och dotter om de kunde skicka mig ett klädesplagg helt förutsättningslöst.

När jag hade fått alla kläder så speglade dessa personligheterna hos var och en. Det gjorde mitt projekt bara ännu roligare.

Morbröderna skickade sina rutiga skjortor som är så typiska dem och som jag kommer ihåg så väl.
Moster fick jag en långklänning i Maremekkotyg av som är så mycket henne och hon hade även sytt klänningen själv. Mamma fick jag en söt topp, också typiskt henne, brodern glömde typiskt....och dottern skickade en bit svart tyg från ett klädesplagg, hon ut i fingerspetsarna. Tyvärr har min pappa gått bort men mamma hittade en kavajnäsduk och jag hittade ett tyg som liknade bollar, han var bla fotbollsspelare och sportnörd.
Jag hade sen tidigare mormors lakan med monogram och ett från mamma med deras monogram. Lakanen är de vita fälten i täcket

Jaha bara att börja.......jag ville sy i gammal stil men ändå något som påminde om mitt småländska ursprung.

Jag kom på Väderkvarnsvingar =Öland!
Stilen ville jag ha som när jag växte upp, då man bäddade med lakan och täcke.
Så här blev resultatet och här ligger nu massor med roliga minnen.

Eva Hauge har kviltat blomrankor som jag tycker passar bra i kvilten, blommorna hos Mormor som jag var mycket hos som barn.

Första raden tänkte jag så här när jag placerade ut mina block:
Mamma gifter sig med pappa
 Ove gifter sig med Astrid
Ove, Göte singel och moster Astrid är mycket tillsammans
Jag och Ronnie gifter oss

 Pappa, jag och Josefin är mycket nära varandra
 Familjen håller ihop och träffas ofta när första barnbarnet kommer
 Pappa brukade ringa och fråga om han fick låna Josefin över helgen. Han tog ledigt på fredagen och åkte upp och hämtade Josefin under förskoleåldern. Mamma och Josefin gick ofta till biblioteket och läste sagor sen var det fika hemma efteråt.
 När pappa gick bort har Josefin och mamma fortfarande en fin och nära kontakt
 Mormors broderade monogram
 Mammas egna handsydda monogram. Det är stort för min mamma avskyr allt som har med nål och tråd. Hon fick inte ärva något intresse för handarbete.
 Den knypplade spetsen har jag fått av en väninna till mamma som knypplar
 Baksidan fanns ingen planering alls, sy ihop allt som finns kvar av kläderna



Jag har besökt Göte i Helsingborg varje sommar sen Josefin föddes och vi har haft riktigt roligt tillsammans vi tre. Vi har ätit på goda fiskrestauranger, varit i Köpenhamn, rest runt hela Danmark, fikat, pratat, lekt och badat mm...
Jag bodde hos Ove och Astrid när jag började på Högskolan innan jag fick lägenhet. Vi har sen dess haft en djup relation med varandra.
Så visst har jag fått in mina minnen i detta täcke :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar