måndag 5 augusti 2019

Klengås

Sista semesterdagen för mannen. Då åker vi och äter Klengås. Minst en gång om året återvänder vi hit, härlig miljö och gott varmt bröd.

"Detta är en gammal dalsländsk smörgås som görs på nybakat bröd som man förr i tiden bakade på stenhäll. Tror smörgåsen heter klengås, i vår släkt kallar vi den för "klening". Supergod smörgås med riven ost som görs på nybakat bröd, ett måste efter varje matbrödsbak"

Instruktioner

  1. Om brödkakan är nybakad (godast om den är det...), så tag den när den fortfarande är lite ljummen. Smöra den ordentligt, snåla inte med smöret.
  2. Ta en ost ni gillar och riv den, lägg rikligt med riven ost på brödkakan och salta lite lätt på osten.
  3. Skär i lagom stora smörgåsar och servera, gärna med ett glas mjölk eller nyponsoppa till.


 När jag stiger ut ur bilen får jag se en Flamingofolka :)

 Nu går vi tillbaka i tiden

 Här finns de sötaste hönsen jag har sett. De äter gräs och kuttrar lite, små ulltussar


 I detta lilla torp sätter vi oss och fikar Klengås med gott kaffe till.

 Något för Ernst att ta efter, fiffigt och tidsenligt i miljön





 Köket där de bakar dessa goda brödkakor

 En lampa av en sil
 Klart att det måste finnas en köksbonad





 Ett litet sött fat till syltkakan.
 Jag blev så förtjust i detta lilla fat så jag gick och frågade om jag kunde på köpa det. Och det fick jag :)
 Klengås är smör, riven ost och varmt bröd

 Utedassen var låsta :)
Här kopplar man av och bara njuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar