tisdag 3 april 2018

Vadstena Promenad

Att gå i denna lilla pittoreska stad är en upplevelse. Jag har bott där under tonårstiden, och återkommer då och då för att hälsa på mina mamma. Men jag upptäcker alltid något nytt i denna stad.

I detta radhus bodde vår familj tills pappa dog. Då flyttade mamma in till stadens centrum
 Om man följer vägen rakt ner så kommer man till Vättern där vi badade
 Änglaaffär.....men jag vill gärna ha vagnen :)
 Blomsteraffären

 En bakgård i centrum. Här bor glasdesignern Berit Johansson
 Kullersten, det känns som åka tillbaka i tiden

 Klosterkyrkan.....Sjögatan fram
 Kullerstensgata och Gatlyktor

 Det här huset kallade vi för Kommunala pottan. Det var då en offentlig toalett men idag är det Röda Korsets second handaffär
 Rådhuset och mamma. Mamma bor bakom Rådhuset
 Krogen där "Madame" bestämde på min tid. En dam alla hade respekt för
 Portingången till mammas lägenhet....träpanelen kvar sen gammalt.

I september ska jag vara med på Konstrundan i Vadstena.
I år ska jag få vara i Berit Johanssons verkstad. Det blir en utmaning att få till det på ett mysigt sätt med mina alster.

Glasen på bordet ska till Bukowski i Sthlm på utställning
 Berit Karlsson
Berit Johansson, född 9 maj 1945 i Vadstena, är en svensk glaskonstnär och formgivare.
Johansson är utbildad vid Åke Pernbys konstskola 1963 och Konstfack i Stockholm 1964–1969. Hon arbetade för Orrefors glasbruk 1969-1983 och gör sitt konstglas i samarbete med Sjöhyttan i Älghult, Småland. Åren 1990–1998 var hon knuten till Salviati och sedan 1998 till Pauly, båda i Venedig.
Berit Johanssons formspråk består av starka och klara färger.
Johansson finns representerad i Corning Museum of Glass i New York, Röhsska museet[källa behövs] i Göteborg, Smålands museum, Sveriges glasmuseum i Växjö, Östergötlands länsmuseum, Sveriges ambassad i New Delhi och Pauly CVM Palats i Venedig.
 


 Det är en ära för mig att få ställa ut i hennes verkstad.

 Detta är ingången.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar