torsdag 12 april 2018

Vad finns i Verktygsväskan?

Ni som inte är kviltare tror kanske att vi tar en tygbit och syr. Nä nä det ska finnas en hel del innan man kommer så långt till att sy.

De flesta av oss kviltare har en verktygsväska full med tillbehör. Vi är Nördar!

Det här finns i min låda när jag ska på syträffar och kurser. Först måste man ha en bra symaskin och helst en liten kursmaskin.
Synålar i olika tjocklekar, olika knappnålar, symaskinsnålar och säkerhetsnålar

 Pennor för olika projekt
 Rullkniv, måttband, rullare för släta ut sömmar, trådknipsare, lila petare för sömmar och sprätt
 Saxar, skruvmejslar, pincett, olja till symaskinen
 Olika smålinjaler till sömsmått på symaskinen, skära hörn och annat
 Lite till nödvändiga linjer
 Istället för nålar använd clipsen vid tjockare sömmar, tejpen till dragkedjor så de inte bullar sig när man ska sy fast dem
 Liten burk till undertrådarna
 ....hemma har jag den gröna förvaringen
 Sen måste man ju byta pressarfötter beroende på vad man syr.
 Basfärger som man måste ha
 Kvilthandskar
 I sylådan finns fler pressafötter
 Hittade en mini varuvagn där jag har tråd att spola till undertråd.
 Dessa overlockstrådar spolar jag på undertråds spolarna
 Färgade trådar till applikationer
 En liten vedkorg till mina småtyger
 Linjalväggen. Linjaler till olika projekt och mått

Sen åker man till Kviltaffärer och köper sina tyger........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar