fredag 20 april 2018

Födelsedag och Helgkurs med Mikael!

Jag är väldigt bortskämd men jag uppskattar och blir innerligt glad. Så det är inte för att skryta jag visar mina presenter och är märkvärdig.
Detta är tredje året jag får kviltrelaterade presenter av min käre man. Han vet vad jag tycker om!

Dagen började med att det ringde på dörren och därute stod två vänner och sjöng så vackert. De hade med sig termos med kaffe och nybakad hallonpaj. Så roligt och detta var ju jättekul. Jag såg inte att de kom.
 Cissi vet att jag älskar hennes grytlappar och Raija kom med handsömnadsmallar. Men besöket kändes bäst att bara bli uppvaktad. Jag behöver inga presenter!
 Quilttidningen kom lägligt i postlådan fast jag prenumererar på denna :)
 Ett kort från en annan vän låg också där. Vad kul!
 Mina kära man den stora romantikern och kom hem från jobbet med en vacker blombukett till mig....
....och rimmat och pusslat ihop bilder på det bästa jag vet, Qvilt och Lavendel

 VA? NÄÄÄ det är inte sant....... nu kommer tårarna
 Visst är blommorna vackra....

 Grabbarna har skrivit ett grattiskort.....
 NÄÄÄÄÄÄ....vad säger man? Jag blev så glad samtidigt tycker jag det är på tok för mycket......

 Kvällen fortsatte med middag och vin på restaurang
 TACK TACK  min Prins med Bandyklubban (och inte på den vita springaren).


Första året fick jag en kviltresa till Oslo och Katrines Quiltestue. Då fyllde jag jämna år, vilken mysig helg vi fick.
Andra året överraskade han mig med ett stort tygpaket från Oslo. Då fick jag tyger till att sy en kvilt jag hade sett hos Katrine.

Till den här födelsedagen fick jag både kviltpengar och kurs. Kan jag få bättre presenter!

Packningen är klar att lastas in i bilen för en helgsömnad med Mikael som också är en present.

Denna kurshelg ville jag lära mig Mosaiksömnad och att löda i tyg. Spännande!!
Mikael har så roliga och fräcka tyger att jobba med. Detta är inte kvilttyger utan blingblingtyger!

Jag börjar med Mosaiksömnad med  blingtygerna. Syr ihop 4 tygbitar, skär på olika sätt och syr ihop igen och fortsätter.........
 Två konstverk klara.

Det är så skönt att gå på kurs och få allt serverat.
Det är fika och mackor på fm, middag och fika på em. Sen finns frukt och godis hela dagen.
Man behöver bara koncentrera sig på sitt projekt.
På em fortsätter jag med att löda tyger till ett collage.
Såååå roligt!
Mikael visar.....

 Dessa tyger har jag att välja på till mitt tygcollage, vilket himmelrike!
Man kan skära ut tygerna till örhängen mm......
Jag börjar med att löda små tygbitar och jag ska fylla hela min ruta innan jag är klar.
Första rutan klar, jag vill löda en till!
Två konstverk klara. Jaha nu ska jag köpa mig en lödkolv!
Överdel till en långklänning

Här är foton på andra aktiviteter man kunde göra denna helg!

Anders sydde kuddar i Mosaiksömnad i rektangelform
 Så härliga färger på kuddarna.
Cissi lärde sig olika kantavslut
 ....och mosaiksömnad
Sidenmåleri som tjejerna skulle sy sommarlinnen av



Hallå Birgitta!



På söndagen började jag med en väska, en stor utmaning för mig.
Jag stötte på problem direkt, de två ekonomsnillena fick räkna åt mig.

 Väskvadden var snålt tilltagen så de fick räkna ut hur jag skulle få ut alla delarna
 Till slut skar jag lite fel men det går att fixa ihop igen. Tur att det var vadden och inte tyget
 Lila foder inuti och ett blommigt tyg som huvudtyg.
 Stryk ihop vadd och tyg tillsammans, så långt är allt rätt :)
Nu fortsätter jag med resten hemma
Mikael hade gamla fina symaskiner som han hade fått igång igen.
Nedan är en Rolls Royce symaskin, svår att hitta idag

 Fint sybord den förvaras i.
 Fick sen se att Mikael hade samma sy maskin som min mormors som jag har hemma som prydnad. Denna maskin syr jättefina sömmar och är utmärkt till kviltmaskin. Nu blev jag nyfiken. Jag ska försöka hitta en motor till symaskinen, sen är det bara att sy fina raksömmar och kvilta.

 Detta skulle mormor veta som sparade sina pengar för att köpa sin fina symaskin under 1940 talet. Denna symaskin var större utrymme så hon skulle få plats med tjocka tyger.
Hon utbildade sig till Finsömmerska hos en skräddare. Hon hade ett eget litet företag med sin kompis Beda där de tog emot beställningar och sydde kostymer, kappor, festkläder och kaninpälsar. Det var gott om kaniner under kriget.
 Denna motor söker jag. Har ni någon aning om var jag kan hitta denna och en pedal?

Trött och helnöjd åkte jag hem på söndag em.
Nu blir det vila och återhämtning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar