torsdag 20 september 2018

Konstvandring i Vadstena/Berit Johansson

Alla verk finns på en samlingsutställning på Turistbyrån i Vadstena. Där får man sin karta att gå efter, charmen med denna Konstvandring är att allt finns inom stadens murar. En skön promenad runt för att titta på konsten.

Att gå runt i staden är en utställning bara det, kullerstensgator, gamla fina trähus och innegårdar, klostret, Klosterkyrkan mm

Jag lämnade min "Staden" till samlingsutställningen och hade turen att de hängde den i blickfånget när man kommer in.

 Den här tavlan var skickligt tecknad och lite läskig

 Tyckte om denna målade blomma
 Målad fågel på tyg och en kviltbonad som hon hade fribroderat på
 En promenad i staden, storgatan med alla affärer
 Vacker fasad






 Restaurang med god mat. När jag bodde här var det ett Hembageri, där var jag mycket :). Det var inte för kakorna utan de hade en son jag var så hemligt kär i :)
 Nu kommer vi in till gården där  Glasdesignern Berit Johansson bor och har sin verkstad och affär.
Berit Johansson är en av våra internationellt kända glaskonstnärer. Berit har ett spännande formspråk och starka, klara färger kännetecknar hennes verk. Förutom sin egen studio i Vadstena är glasön Murano för Salvati och Pauly i Venedig hennes ständiga arbetsplatser.








 Denna skålen fick jag mot att hon fick en tavla av mig. Vilken ära för mig!


Här går man in till hennes affär och verkstad



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar