måndag 27 april 2015

Retrotyger

I några år har jag samlat på mig gamla fina tyger på olika sätt. Jag hittade tyger hos min släkt, auktion, loppis mm.

En del vet jag inte ålder eller namn på designer. Men jag hoppas att jag kan få lite information här på bloggen om mina tyger.

Jag tycker de är så fina så jag klappar dem mest. Det är synd att skära i dem. Men samtidigt gör de ingen nytta på en hylla.
Jag kan kanske få lite förslag från er vad jag kan sy av dessa?
Titta och njut och minns tillbaka!


 Marimekko kjol från 60- talet
 Marimekkotyg har tre långsmala tygbitar
 Min mosters långklänning från 60-talet i Marimekkotyg. Hon har sytt den själv.

 Klänning i Marimekko. Denna klänning fick jag från min mammas väninna som idag är 83 år. Vet inte när hon använde denna klänning men tippar på  60-talet.
 Närbild från klänningen ovan

 Närbild från tyget nedanför

 Närbild

 Närbild

 Närbild
 Tyg från min Svägerskas mans barndomshem. Denna mamma hade sytt gardin och duk i detta tyg.
Kan vara från 40 -50 talet.
 Hittade detta tyget på ett auktionshus. Fick köpa det för en "billig" slant........
 Närbild
 Förkläde i ett vackert bomullstyg. Detta är ett auktionsfynd tillsammans med andra tyger.
 Det här tyget har jag minne av. Det hade jag i skolslöjden och skulle sy hemkunskapsklänning av.

 Ännu ett av mina auktionsfynd tillsammans med förklädet. Handsytt kuddvar tror jag.

 Ett spetsdraperi med frans. Men vem och när användes detta?
 Närbild på draperiet
 Denna sidenduk hade min svärmor. Svår att fota.......

1 kommentar:

  1. Visst är de fina,tygerna. Jag hade Marimekko långklänning på 60-talet och tyg av nån, som hette Voukko-tror jag. HÄrliga tyger och härliga färger var det och fortfarande håller de väl färgen-dina Mekkotyger?

    SvaraRadera