söndag 19 april 2015

Milos Dopdag!

I helgen var vi i Sthlm och var med på Milos dop i Färentuna.
En vacker kyrka från 1100-talet.



Vackra målningar i taket.
 
Milo får heta Milo, Wigert, Tommy
Det värmer att de valde Wigert som min pappa hette, han stod mig mycket nära och var en underbar morfar till Josefin. Nu får "Lillwigge" föra detta namn vidare.


 
 Estelle sjunger "Tryggare kan ingen vara" tillsammans med pappa
 Gudmor Yamit och Gudfar Stefan som är respektives bästa vänner
 Mamma läste en biblisk text
 Det var ett barnvänligt lättsamt dop. Alla barnen fick gå fram och prästen förklarade för barnen betydelsen varför och hur man döps.
 Estelle svarade Ja och Nej på alla kommentarer och frågor Prästen ställde
 Barnen fick hjälpa till att hälla i vattnet i dopfunten
 Nu var det dags för Milo att få sina namn.

Milo var nog mest nyfiken på vad som blänkte

 Dopklänningen är samma som Josefin och Estelle är döpta i. Det är min mormor som sydde klänningen till Josefins dop på sin trampmaskin.

Välkommen till världen Milo!



 Gudfar Stefan
 Medan vi lyssnar på prästen, hör vi Estelle som börjar sjunga högt och tydligt från Pippi Långstrump "Femton gastar på död mans kista..........
 Efter dopet serverades smörgåstårta och CIDER!!!!! Nja man kunde välja vin och öl också.
Jag som har sagt att jag aldrig har varit med om att man äter smörgåstårta mer än härnere plus cider och sen gräddtårta. Nu fick jag så jag teg. Allt detta bjöd Lilla Familjen på!!! :))
 Långbord med gäster och dukning i blått
 Barnen festade vid ett eget bord. Estelle visade hur man tog ut hunden ur buren.

 Föräldrarna som kan känna sig helnöjda efter ett vackert dop och en trevlig stund efter dopet för oss gäster.
 Milo sover lugnt och är nöjd med detta.
 En kompis hade virkat en filt till Milo i mormorsrutor.
 Mormor själv hade sytt Masken i Flaxen. Jag sydde samma till Josefin när hon var liten.

Paketöppning
 Det blir lite stökigt med allt papper. Men barnen gillade läget :)
 Presenterna. .
 Vad skönt att man kommer bort från alla spargrisar och muggar i silver. Nu är det användbara presenter som han själv får nytta av.

 Vi gav en traktor med släp, hjälm och tuggvänliga verktyg. Sandsaker att ösa i släpet. Det dröjer några år innan Milo kan använda den men sen hoppas vi att han ska få roligt med traktorn.
 Lite gosedjur. Den vita nallen hade en liten tygpåse och i den låg den minsta ID bricka jag har sett med hans namn och födelsedatum, så söt!
 En rolig bilbana


Ett fint minne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar