söndag 6 juli 2014

En skön lördag!

Igår åkte Ronnie och jag till Läckö Slott. Det var så varmt och soligt. Där var det Matmarknad ute med Manneström och ett matlag som tävlade, olika producenter som visade och sålde närodlat mm.

Inne på Slottet var det tre utställningar som intresserade mig. Det var 117 trappsteg upp till den första utställningen. Lite andfådd var jag när jag kom upp :).

Ett mäktigt och vackert slott


Vi börjar alltid med en fika!
 
Här står Mannerström och delar ut pris till de som vann.

 Första utställningen var en Hemslöjdsutställning. Fick mycket inspiration och vackra alster att beskåda

 Utställning nummer 2 Vandring - övningar i att beröra. En utställning av Borgny Svalastog från Norge. En andlig utställning med broderier och installationer. Så vacker!!

"Steg för steg – en utställning om vandring, frihet och pilgrimsfärd"
Vi vandrar. Oavsett ålder, bakgrund, tro. Vi går till arbetet, till en vän eller till vår lokala mataffär. Vi går genom livet. Växer upp, utvecklas. Rörelsen pågår ständigt.

Men en vandring kan också vara ett aktivt val. En paus från vardagsrutinerna. Ett sätt att uppleva naturen. En investering i sin egen hälsa – kroppens och själens. Pilgrimsresan, den som leder fram till en helig plats, har funnits lika länge som det har funnits tro. En muslim vandrar till Mekka, en buddhist till Bodh Gaya och en kristen till Rom, Jerusalem eller Santiago de Compostela. En pilgrim är en människa som är på väg.

Här bjuds att vandra genom en utställning som inspirerats av de sju nyckelord som skapats av Hans-Erik Lindström, präst i Vadstena. Orden är: frihet, enkelhet, långsamhet, tystnad, delande, bekymmerslöshet och andlighet. Du behöver inte bekänna dig till någon tro för att kunna relatera till dessa ord. Du är också på väg, genom ditt eget liv, på ditt eget sätt.
 Broderierna är vävt linne med silke silver och guldtråd.




 Det är 7 par handblåsta skor i olika färger.  Men det finns 500 glasskor som en altarvägg i en kyrka i Norge. Inspiration från en Buddhistisk Pilgrimsvandring. Dessa blå symboliserar "Vandra i längtans dal"
 Grafiska tryck på väggarna, sinnestämningar från händer, armar och kroppens rörelser i olika sinnesstämningar. Men ser ut som vävda textilier.
 Biskopskappor som är bärande och inte ska bäras. Symbol för maktposition som träder in i denna roll.

Sten Limmergård, stenkonstnär från Kinnekulle Sten är en av få stenkonstnärer med inriktning på inomhuskonst i  bla Kinnekullestenen. Här finns även svart kalksten från Jämtland och ljus svensk eller portugisisk marmor.
 

 Tredje Utställningen . Två kulturer enas genom konsten Västra Götaland och Katalonien.

Man fick inte ta kort så jag kunde inte at på all fin konst som visades.
Men väl värt ett besök i sommar.

Vi avslutade Läcködagen med att gå i den fina trädgården och även titta på omgivningarna. Lilla Slottsträdgården, med sina olika etage, inramad av höga vita stenmurar, är en oas att stanna upp i under slottsbesöket
Sedan några år tillbaka arbetar trädgårdsmästare Simon Irvine tillsammans sitt team med att omvandla trädgården till den köksträdgård den en gång var menad som. Lilla Slottsträdgården är en levande resurs för slottet, med grönsaker, kryddor och ätbara blommor. Allt är dessutom ekologiskt odlat.

Stora borggården har en fantastisk akustik och sommaroperan på Läckö Slott är välkänd och omtyckt långt utanför Västra Götalands gränser - ja till och med hela Sveriges! Vare sig det stormat eller gassat så har publiken vallfärdat till sagoslottet på Kållandsö, för att njuta av allt ifrån Mozart till Benjamin Britten..



 Enorm stor tistel.



 

Spikens fiskehamn blev nästa mål. Där fick jag ett par örhängen av min snälla man.



Spikens fiskehamn på Kållandsö är en av Europas största insjöfiskehamnar och har anor från flera hundra år tillbaka. Från tidig vår till sen höst är fisket i gång, och under sommaren fylls hamnen av båtgäster, flanörer och andra besökare. På de populära matmarknaderna tar många tillfället i akt att handla färska delikatesser.
Spikens fiskeläge
Foto: Hans Kongbäck

1 kommentar:

  1. Underbara bilder du tagit. Jag var så trött i värmen att jag knappt såg någonting. Efter att jag fått i mig lite mat och vatten i skuggan på Spiken piggnade jag till men den energin försvann så fort jag kom ut i solen igen. Tänkte ta mig en tur igen till både Läckö slott och Spiken, när det inte är så förbenat varmt.
    /Ammii

    SvaraRadera