söndag 17 november 2019

En helg hos Mikael

Då var det dags för en kul helg hos Mikael igen. Den här helgen ska jag fortsätta sy klart min Angelinabonad.

Jag har frihandskviltat hela bonaden för att Angelinafibern ska sitta kvar ordentligt.
Sytt på ramar och sista steget är att dekorera med tråd och pärlor.
Det jag har lärt mig rent tekniskt är ett nytt sätt att sy ramar och att sy dekorationer med undertrådsspolen mm.
Små emaljfigurer har jag strukit med bakplåtspapper mellan, då får man större och en metallicliknande figur. De ska jag sy fast på bonaden.
Jag har lagt olika färger med Angelinafibrer, bakplåtspapper och strukit fast på tyget

Här har jag lagt fibrerna på en stämpel och strykt på

Emaljelefant som jag har strukit och sytt fast


 Frihandskviltat bonaden
 Sytt på ramen och ska renskära
Nästa moment är att dekorera med trådar och pärlor.......

Då börjar jag på nästa projekt med mina Blingtyger. Jag har gått till olika secondhandsaffärer och letat efter kläder i blingtyger. Det finns en hel del för en billig peng. De klipper jag sönder och använder i min Art Quilt.

Den här helgen ska jag använda en del till en bonad.

Massor med roliga Blingtyger som jag ska använda
 Jag skär ut kvadrater i olika storlekar och placerar ut på en svart bakgrund. Jag tänkte mig fallande tyger motiv.
 Jag ändrar och placerar om tills jag känner mig nöjd

Sen lägger jag mina tyger på flisofix och stryker fast med ett bakplåtspapper emellan
Sen placerar jag ut tygbitarna igen och pressar fast
Dags att klippa ut en ram, mäta rätt.....

 Tejpar fast vattenlöslig plast på min ram. Sen syr jag i plasten och tyget
 Tygbitarna syr jag med färgglada trådar runt om
 Fortsättning följer.........

Alla som var med och sydde i helgen hade olika projekt att sy. En kvinna sydde en jättefin top i linne och dekorerade med mosaiksömnad och pärlor

 En annan sydde grytlappar av gamla jeans i Chenelleteknik....som innebär att de fransar sig i tvätten.
 Mikael hade köpt hem nya böcker som vi bläddrade och planerade nya projekt vi ville sy

 Om det skulle fattas tyger så fanns det nära att komplettera

 Mysfika med tända ljus.
Jag kan lova att vi alla åker hem nöjda och fulla med inspiration.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar