fredag 22 november 2019

Art Quilt

Jag är klar med mina tre Art Quiltprojekt. Det har varit roligt att lära, leka och fantisera hos Mikael. Jag lär mig nya tekniker varje gång jag har varit på hans syhelger.

Den första har jag jobbat med Angelinafibrer. Jag har lagt fibrer i olika färger och smält ner med strykjärnet på svart bakgrund. Efter detta frihandskviltar jag fast fibrerna. Jag har använt mig av olika garntrådar att dekorera med. Det roliga med detta var att snurra upp trådarna på undertrådsspolen och sy från baksidan.
Jag kallar denna bonad för "Fantasifulla Trädgården.




"Det regnar tyger"

Jag har köpt olika glittrande klädesplagg på Erikshjälpen. Där har jag fått många fina glittertygbitar att jobba med. Jag fick inspiration att använda dessa i en bonad så de syns.
Den här gången hos Mikael fick jag lära mig att jobba med försvinnande plast.
Jag mätte ut på mitt bakgrundstyg var jag ville skära ut en ram. Jag la ihop ett svart tyg, vadd och svart baksida, frihandskviltade allt. Jag markerade min ram och tejpade fast plasten med frystejp. Sydde massor med stygn över plasten och tyget. Efter detta placerade jag ut mina tygbitar som var sydda med två lager, fram och baksida. Jag fick tanken snabbt att det skulle regna tygbitar......
En del tygbitar skrynklade jag ihop och fäste bara i kanterna så de bubblade upp lite. De andra sydde jag fast med en rolig söm. Avslutningskanten har jag sytt med sammet.






Vepan
Tredje projektet lärde jag mig att sy Mosaiksöm. Av kvadratiska tygbitar syr jag ihop ett antal tygbitar, skär syr ihop, skär åt andra hållet och syr ihop. Jag stoppade när det blev rektanglar i rätt storlek. Sen syr jag ihop längderna. Det är lite trixigt att sy fast allt på en bakgrund av Linne. Tygerna rör sig och är av olika kvaliteér. Jag lämnade flikar lösa längst ner och fransade linnetyget  också längst ner.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar