fredag 19 juli 2019

Kalmar Slott och annat kul

Idag ska vi besöka Kalmar Slott och en Världsutställning om konstnären Van Gogh.

Vi går till slottet genom en trädallé
 Detta huset var en vårdcentral när jag var liten. Här följde pappa med mig för att ta en spruta. Jag skrek och pappa skulle vara pedagogisk och ta en spruta med mig för att jag inte skulle vara rädd. Men jag skrek i alla fall och pappa fick ta en spruta i onödan :)
 Slottet ligger så vackert med havet runt om




 Vägen in till borggården

 Vackra målningar i taket
 Borggården som var full med aktiviteter för barnen

 Kyrkan på slottet gifte sig pappa och mamma i, jag är döpt där och jag döpte Josefin där också.


 I detta rum tog jag min Förskollärarexamen med pompa och ståt




 Takmålningar

 Oj får jag träffa en kung?
 Äsch det var ju bara min man som tronade ett tag :)
 Det bjuds på ståtlig middag, men jag tackar nej. Det är inte riktigt i min smak mer avsmak....





 Kungastolen
 Utsikten från fönstret
 Aha ett tips på kviltmönster!

 Känner nästan hur rosen doftar
 Tack för besöket!

Lite fakta om Utställningen!
 Utställningen är skapad av Grande Exhibitions och har tidigare visats runt om i världen i bland annat Ankarra, Beijing, Bogota, Dubai, Milano, Shanghai och Tel Aviv.
I en digital konstutställning presenteras Van Goghs välkända måleri. Som besökare kliver man rakt in i Vincent van Goghs färgsprakande värld. Det är en fantastisk upplevelse att uppleva konsten på väggar och golv. Bäst av allt är att slå sig ner och låta sig omfamnas av hans uttrycksfulla målningar som får liv. Tillsammans med dramatisk klassisk musik skapas en känsla av att man befinner sig inne i konstverken.

Vincent Van Gogh skapade över 2000 verk på ca 10 år och de flesta av dom de sista 2 åren av hans liv. Endast ett verk såldes under hans tid som konstnär. Konstverken är bland annat landskap, porträtt och självporträtt och de karaktäriseras av djärva färger och dramatiska, impulsiva och dramatiska penseldrag som bidrog till grundandet av den moderna konsten. Efter år av fattigdom och mental sjukdom begick han självmord vid en ålder av 37 år, och det var först då han blev berömd.

Denna utställning går inte att fånga på foto, den måste upplevas!
Du sitter i ett rum och hans konst visas digitalt på alla väggar och golv till klassisk musik. Du ser detaljerna i målningarna och helheten på samma gång.







 Rummet efter utställningen kunde man få lära sig teckna med digital undervisning steg för steg
Pappa och dotter tecknade mästerverk



Puh, det var mycket att ta in på samma gång. Vi behöver fika omedelbums!

Vi promenerar till Krusenstjernska Trädgården, en oas mitt i stan.
Lite historia........

Innanför det röda planket finner man en rymlig trädgård fylld med gamla frukt- och valnötsträd, bärbuskar, blommor, örter och medicinalväxter. Stora snäckor kantar gångarna och vita möbler välkomnar caféets gäster att avnjuta nybakat fikabröd i trädgårdens lummiga vrår.
Precis som man gjorde förr i tiden försöker vi ta till vara på allt som odlas i trädgården. Av frukt och bär tillverkar vi den saft som säljs i cafét, tillsätter det i bakverken och inte minst kokar sylt, marmelad och chutney på dem.







 Mums hembakat....




Gamla Stan som ligger vid Slottet.


 Nyare hus men vackra på sitt sätt




Nu går vi hem och vilar!
Ikväll är vi bjudna på middag hos min moster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar