söndag 7 juli 2019

Böcker om tre generationer


Jag tar med mig ett projekt till Mikael som jag har funderat länge på, men vet inte hur jag ska börja.
Jag har en hel del från min morfar och mormor som jag vill ska synas bättre än i en låda.

Det blir en generationsbok, nja det blir tre böcker! De ska sen ligga i en kassett, bara att ta fram och där finns vår historia i bild och text. Jag ska inte skriva så mycket utan mer visa i saker och foton. Lite text och då minnen som jag har upplevt ska finnas i veje bok. Den första ska handla om min morfar och mormor, nästa om mina föräldrar och morbröder och den sista om mig och Josefin. Det är dessa personer jag har tillbringat mina somrar med och andra högtider.

Så här började jag: Jag bad om ett klädesplagg från min mamma och morbröder.
Här har jag lagt upp allt!

 Den här boken gav mig lite tips på upplägg
Jag fick lära mig att göra bokblad.....jag har valt att ha linnetyg som bokblad. För att få bladen hårda så fick jag lära mig att skära ett tyg på fel ledd och använda vfisofix på båda sidor och stryka fast på linnetyget.
De tre böckerna får olika färg som jag syr fast runt om


Första generationen blir i Vintage stil för att det ska se gammalt ut
Efter 4 dagar har jag nästan fått första boken klar. Men jag kommer säkert ändra eller lägga till......
Första sidan som ska pimpas lite till

Fina mormor, min vän i alla situationer
Bokomslaget i svart fuskmocca som ska dekoreras liiiiite

Detta är mormor och hennes syatelje som hon startade med sin bästa vän Beda.
Hon sydde pälsar, kostymer, kappor, hattar och klänningar


 Morfar med sina läsglasögon
 Min morfars syster Sigrid som emigrerade till USA. Jag började brevväxla med henne på 70- talet. Hennes första brev ligger i fickan ovanför fotot

 Morfar var smed, det var svårare att hitta symboler för detta. Men metallknappar, kedja mm får visa detta. Fjädrarna symboliserar hans jakt som oftast på den tiden var svartjakt- Men vilka goda söndagsmiddagar vi åt :)
Ni kommer att få följa mitt arbete med dessa böcker.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar