fredag 19 april 2019

Långfredag

när jag var yngre var denna dagen så tråkig. Det fanns inget som var öppet inte ens kiosken. Vi firade våra Påskar hos min mormor i Nybro. Hon höll hårt på att detta var en "söndag". Jag fick inte ens sticka! En låååång tråkig dag.

Idag när man får bestämma själv och tiderna har förändrats så är den här dagen positiv.
Vi vaknade till solsken och bestämde oss för en liten utflykt. Vi har läst om ett nytt våffelställe nära oss.
Vi åkte dit, en liten pytteby nedanför Hunneberg. Där finns en Prästgård som en familj tagit över och öppnat ett våffelcafé.

Tunhem är bla känd för sina gamla Ekträd
 När man går in genom portalen så möts man av snälla höns och tuppar

 Hunneberg i bakgrunden och huset är gamla Smedjan som fortfarande är i bruk

Café


Utanför såldes rostiga ägg och ätbara ägg
 Ett av caférummen
 Det andra caférummet
 Det fanns lite mysiga ägg mm att köpa
 Vi satt ute och mumsade på den goda våfflan
 En Sixten kopia kom och tiggde lite grädde, så söt.
 Det känns så pampigt med alla dessa träd runt omkring oss
 En stor park att promenera i när vi hade fikat
 Mitt inne bland träden hittade vi Majas koja


 Rofylld bild med en gungstol utanför dörren i det lilla huset
 Gammal stenmur, vackert!
 Innan vi åkte hit tog Sixten och jag en promenad. Vi mötte Zlatan som följde med oss. De lekte och sprang, jagade möss och trodde de kunde klättra upp i Ekträdet.



Hann med att göra tre Påskkärringar till Påskträdet


Nu laddar Sixten för kvällens aktiviteter som vi inte får veta vad den innebär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar