söndag 3 september 2017

Kronhusbodarna i Göteborg

Det gamla Kronhuset bakom Gustav Adolfs torg är en av stadens äldsta bevarade byggnader. Det byggdes i mitten av 1600-talet som magasin för militärens uniformer och annat krigsmateriel
Runt om Kronhuset ligger Kronhusbodarna. Västra längan fungerade som vagnshus och lager och byggdes omkring 1750 efter att de tidigare trähusen runt Kronhuset brunnit ner. Östra längan byggdes 1759 för artilleriets vapensmeder, svarvare och sadelmakare.
Numera är kvarteret ett levande hantverkarcentrum. I de små bodarna finns glashytta, choklad och karamellbutik, kafé och konditori, smyckesmide, Galleri Lerverk krukmakeri, skinn- och läderverkstad och konsertlokal.

Idag lördag var det slöjd och hantverksutställning. Det var kul att skåda, mycket roliga och fantasifulla verk och ett nytänkande. Jag glömde min kamera och kunde bara ta kort med mobilen och då blir det som det blir, inte så bra.......


 Den här kvinnan hade roliga kläder på sig, funderade vad detta kunde stå för........
 Hon är med i Steam Punkföreningen.
Steampunk är viktoriansk science fiction som utspelar sig under 1800-talets industrialisering.
Den viktorianska eran är den som flest steampunkare hämtar inspiration från.Höga hattar, krinoliner, västar, korsetter och fickur är vanliga inslag.

 När jag kom in hit blev det en ny upplevelse för mig....Steam Punk!
Här kan ni läsa om detta! http://steampunkgbg.se/ och http://atsteampunkbar.se/
Kvinnan som visade denna utställning har också inrett  restaurangen ovan i samma stil i Göteborg.


 Rören som blivit inredningsmode och är jättedyrt.  Men käckt och jag skulle inte tacka nej.....
 Smide som jag är mycket svag för. Min morfar var yrkessmed :)

 Underbar Glasdesign

 Smycken av spets mm
 Pimpade broderier
 Denna kvinna pärlade otroliga armband.

 Det här var också kul! Kvinnan sydde kläder och väskor av segeldukar.

 En maskin för läder, jag tror den skar lädret......
 Chokladfabriken med provsmakning :)
Vi köpte en finchoklad, Champagne!
En mysig fin dag i Göteborg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar