måndag 11 september 2017

Konstvandring i Vadstena

Här behöver man ingen bil. Alla som ställer ut är i centrum av staden.
 Välkommen in till min Quiltutställning!
 Jag tänker inte ens ljuga och säga att jag inte fick självförtroende. Jag växte och växte för varje dag. Jag fick ett otroligt gensvar av besökarna. Jag ska inte ens vara Lutheransk när jag skriver detta.
Jag fick åhhh och andra positiva läten när gästerna klev in genom dörren. Många sa att min utställning var den bästa, intressant, vacker, kreativ, produktiv......jag var så glad!!

Jag fick berätta om Kviltens historia, kviltblockens betydelse m.m. Det var också roligt att så många män var intresserade och frågade mycket. Flera kom åter nästa dag och som inte kunde ta in allt första dagen.
Jaa jag fick även sålt en hel del, jätteroligt. De som köpte tyckte verkligen om sitt alster och berättade var det skulle placeras eller till vem de skulle ge det till och varför.
Det är en sådan tillfredsställelse att få så mycket kred för sitt intresse. Man är så självkritisk och i mina mörka trötta stunder tycker jag inte att jag kan någonting. Denna helgen blev en kick för mig att fortsätta glädjas och sy vidare och det lever jag länge på.

Jag delade in min utställning i årstider och traditioner med lite blandad kompott.
La ut lite mattor på golven och tapetserade väggarna med stora kviltar.

 Lila

 Påsk med mina höns i olika situationer



 Applikation och broderi med lappteknik


 Jul



 Kort från scenen


 Vår

 En säng av stolar
 Berättelsen om Engelska handsömnad


 Berättelsen om Mormor Edith och hennes hantverk



 Min by
Den blev populärast. Många frågor och analyser. En man satte sig på en stol och bara betraktade länge bonaden.
Flera bokade lägenheter och även önskade en båthamn. :)
 50 lappshörnan
 Flera som inte trodde att kvilten var handsydd :)
 Den här kvilten var också populär

 Kalaskvilten var också populär och flera tyckte om färgerna.
 Smitten. Här fick jag berätta om handsömnad
 Berättade om Annas tyger från Bali. Kvilten är noga synad tack vare alla batiktygerna

 Ett aha från flera som tyckte om tygerna och att den var mäktig

 En man ville så gärna köpa denna bonad men frun sa nej tyvärr.
 Barnhörnan med lite leksaker och barnkviltar av olika slag

 Stjärnfallet

De var mäkta imponerade av kviltarna för att alla var så olika. Det var roligt att höra. Jag fick frågor hur man använder kviltar? Ja till allt!
Några köpte till mina alster till sina företag, jättekul.
Flera lämnade sina mailadresser för fortsatt kontakt med mig om kviltarna. Jag har nu lovat att göra en blogg med bara mina kviltar. Kan man kalla det för Webshop :)

Det var en äldre dam som kom i två dagar och tittade. Andra dagen satte hon sig och berättade om sitt liv sen 60 år tillbaka. Jag blev så fäst vid henne så hon fick en liten bonad av mig som gåva. Jag förstod att denna kvinna var både mycket ensam och inte så pengastinn. Men hon var aktiv, var med i kyrkokören, gick på Folkhögskolan för att hänga med i tiden. Hon blev så glad och fick inte fram ett ord, bara tittade på mig men jag kramade om henne och sa att vi ses om ett år igen.

Den här helgen kom över 500 gäster och tittade på min utställning. Kan man vara annat än glad :)
Tack för den här helgen mina flickor!

Vi åker hem och vilar nu!
När hjärnan har vilat klart så går jag in i mitt syrum igen och syr nya projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar