onsdag 17 december 2014

Julmarknad i Munkedal

Naemie och jag bestämde oss för att gå på Slöjdföreningens Julmarknad i Munkedal. Vi brukar träffa Munkedals stickflickor då och då och sticka tillsammans.

Vi hamnade bakåt i tiden. Alla brukshusen var öppna med aktiviteter.

Idag var Smedjan öppen
 


 I ett av husen fanns ett bokbinderi. Det var intressant att se hur de binder böcker och tillverkar fina pärmar.
 En fin gammal tavla om Bokbinderi. Jag har en gammal Poesibok som min pappa har bundit till mig.
 Här syr de fast bladen till boken
 Kristina (stickflicka) höll till vid vedspisen och värmde smör till baket och glögg till besökande. Där kunde vi även sätta oss och sticka några varv och prata.
 Det var så fint pyntat i det gamla arbetarköket
 I nästa rum var det Leufsabak. Det är ett tjockare tunnbröd. Stackars flickor, ingen fläkt och inte gick det att öppna fönstret. Det var en aningen tropikvärme därinne.
 Utanför dånade forsen rejält

 Vad är en Julmarkand utan fika.....ingenting! Men vilken fikabuffé! Här fick man plocka det man ville ha och lägga pengarna i en gammal cigarrlåda. Det var nog en av de billigaste fikat jag har varit med om. Jag tog nästan av alla sorter :)
 Grundade först med hembakad rågbulle, sen äggaost från Bohuslän med hemlagad jordgubbssylt. Sen berättar jag inte mer om vad som hamnade i magen. Men vi gick därifrån mätta och belåtna. Allt var hembakat, egentligen onödig information. Det är klart att det inte var köpebröd!!
 Nja det är faktiskt min fikatallrik, men då hade jag bara börjat. Ni ser den fina kaffekoppen!
 Naemie rättar till glasögonen och mumsar

En mysig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar