söndag 17 februari 2019

Flamingo

Jag trodde jag hade avslutat min Flamingoperiod. Men de är roliga fåglar och de får stanna hos mig!
Hittade detta mönster i Kviltbutiken Annalunda. Klart jag vill ha lite roliga Flamingos.
Visste ni att:
Flamingons hjässhöjd är upp till 150 cm, vikten är mellan 2–4 kg.

Det finns 6 olika arter flamingo! Samtliga i olika nyanser av svagt eller skarpt rosa, där de amerikanska arterna är färgstarkast.
Samtliga vuxna flamingos är rosa och ursprunget för färgen är från ett ämne kallat astaxanthin, som är väldigt lika de karotenoider som ger moroten dess färg. Ämnet kommer ursprungligen från rödalger som äts av mikroskopiska kräftdjur vilka i sin tur blir mat för flamingon. Färgen tas sedan upp och färgar fågeln rosa. När flamingon kläcks är den dock först grå under första året.

När det är häckning samlas ibland 100 – 200 000 fåglar på en enda plats.

Flamingoer kan bli gamla jämfört med många andra fåglar och leva i minst 30 år i det vilda, men upp till nära 80 år i djurpark.

Mönster Annalunda, Tyger Quiltstudion och lite eget

Bildresultat för flamingofåglar foto  Bildresultat för flamingofåglar foto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar