söndag 19 augusti 2018

Halvklart och klart

Två handsydda alster är nästan klara. Jag har monterat blocken på baksidestyger. Så långt är jag nöjd. Men nu kommer jag till hur jag ska kvilta dessa projekt. 
Jag har klart för mig hur jag vill att den lilla svarta ska se ut. Det ska bli en bonad/tavla. Jag ska sy resten på symaskin och det ska inte bli så tillrättalagt.
Brimfield
Först monterade jag dessa block på svart bakgrundstyg. Men jag var inte nöjd så jag sprättade upp allt och det har fått ligga och mogna. En dag hittade jag dessa två lila tyger i hyllan. De passade ju jättebra och det blev ett mjukare intryck. Men frågan är nu om det ska bli en TV kvilt eller en sängkvilt?

Round we go
är ett projekt som också är handsömnad. Jag sydde alla blocken i andra tyger med en vit bakgrund.
När jag var hos Annas Batik i somras på sydagar, kunde vi köpa tygbitar i hg. Jag fick med mig en plastpåse med mig hem.  Av dessa småbitar fick jag iden att sy om blocken men bara en av varje.
Jag utmanade mig och skar till tyger till ett block i taget och la ner i blockpåsen. När jag sen skulle sy hade jag glömt bort vad jag hade valt för färger till varje block.

Dessa block har jag monterat på symaskin på olika svarta bakgrundstyger.
Jag vet hur jag ska kvilta och återkommer med bild på detta.

Nu är denna kvilten klar!
Jag har kviltat runt alla blocken i passande färger. Istället för att använda osynlig tråd för att fästa blocken så har jag sytt med en "busig söm" runt ¨på blocken.
Måndag och då länkar jag vidare till http://bambisyr-evaj.blogspot.com/

1 kommentar:

  1. To vakre quilter! Takk for at du deler.
    Quilting med en kontrastfarge på tråden ble veldig flott :)
    Jeg ønsker deg en flott dag!

    SvaraRadera