söndag 24 juli 2016

Nostalgi och antikt med syrum

I helgen var vi i en Antiklada. Vi har sett ladan när vi åker ner till Göteborg. Bestämde oss för att stilla nyfikenheten och åka dit. Det var mycket större än vi trodde, det fanns allt!
Hittade en passande stol för en lyxfru men den kom inte med hem.


Mitt första pyssel var plastband som jag snurrade omkring en kaffeburk. Här hittade jag en som var precis som de jag gjorde. Hela släkten fick säkert en burk i julklapp. Detta var populärt 1965 hos mig, då bodde vi i Eskilstuna.
Mitt första lapptäcke som jag sydde. Det var Dresden och i vanliga bomullstyger. Men hur jag fick ihop denna kvilt och tanken bakom färgerna kommer jag inte ihåg. Jag sydde detta i Kalmar när jag pluggade till Förskollärare i slutet på 70-talet. Kanske använde jag symaskinen på fotot nedanför:)
 

 Mitt första egna syrum, ett hörn i sovrummet. Jag undrar var jag hittade symaskinen :), detta måste ha varit i början på 80-talet i Sthlm.
 Nästa syrum, en ny epok började. Jag köpte min första Bernina och lärde mig lappteknik. Detta var i Lidköping i början på 2000-talet.
 
Tittade i mina fotoalbum idag och mindes tillbaka........
Detta är matprotesterande jag 1 år i Kalmar
Detta foto är taget av en fotograf som kom hem och tog familjekort.
Roligt att se gardiner, möbler, kläder mm. taget i Kalmar i slutet av 50-talet
 Min älskade pappa och jag som fikar hemma i Vadstena  under 70-talet. Tyvärr gick han bort 1995 på tok för tidigt.
 Josefin firar pappa på hans födelsedag. En underbar bild med förväntansfulla ögon hos båda. Estelle är så lik sin mamma :)
 Josefin kramar Skånemorbror
 Bustime. Jag badar med kläderna på och samtidigt ringer telefonen och Josefin skvätter vatten.
 
Tur att jag har många album att titta i, många minnen som jag annars hade glömt.
Jag framkallar fortfarande mina foton och klistrar in i album.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar