lördag 16 april 2016

Resan till Oslo!

13 april fyllde jag 60 år!!!!! Det är svårt att acceptera den siffran, nu är jag senior, tant, kroppen ställer in sig till ålderdom. Man är inte i en attraktiv ålder längre. Nu kommer min fåfänga rejält som aldrig förr. Jag har ålderskris för första gången!

Men å andra sidan har jag firat rejält på mitt eget sätt. Jag har varit en riktig egoist och struntat i kalas. Jag valde att åka på Kvilt och Garnresa, som är mina stora intressen. Jag önskade mig pengar i present som jag köpte tyger för.

Mannen i mitt liv bjöd oss till Norge med hotell, uppehälle med vissa andra utgifter och göra vad jag vill dagar. Vilken present! Och min familj och släkt gav mig pengar i present.
Det var bara att åka!
I onsdags på min födelsedag åkte vi iväg till Oslo. Jag hade kameran med mig och jag är som en japan. jag tar kort på allt!!

Jag kommer nu att visa er resan som den värsta turistbroschyren. Men som ni kommer att märka tycker jag om stenar, husfasader, utsmyckningar, statyer förutom garner och kvilttyger.
Eftersom jag sällan kan åka iväg en längre sträcka så var detta stort för mig. Jag var så nöjd och glad och hela resan var jättelyckad. Jag tyckte att hjärnan skötte sig bra och orkade mycket i två dagar. Denna resa lever jag länge på.

Första stoppet och fika blev på Sveriges största Köpcenter. Det var kul att se men så tråkigt.


 Gamla Svinesundsbron
Gränsen

 ....och vi vana resenärer står och väntar på att bommen ska fällas upp vid tullen....väntar o väntar.....tills vi upptäcker att vi körde in vid fel fil :))



Fotot kom inte med på bommen.........ska åtgärdas :)
 
NORGE!



 

Det var tunnlar hela tiden att köra igenom, den längsta var flera kilometer. Vilket hantverk att bygga så många tunnlar genom bergen.
 
 
 Vacker natur hela vägen. Vi körde gamla E18 dit och nya E6 hem.
 Träpelare helt obetydligt men fint
 Vacker liten kyrka
 En av många kustsamhällen vi körde igenom

 Nu är vi framme i Oslo! Det första jag ser är dessa supermoderna husen. Helt otrolig design.
 
 
På kvällen tog vi en promenad ner till Ake Brygge. Ett lyxigt Köpcenter.
Taket var läckert...lösa fladdrande ?material

 Bostäder till ett mycket högt pris

 Måsens kvällsnöje med papper
 Restauranger längs hela strandpromenaden
 
 
Hotellet låg på Karl Johan.
Så mycket fina möbler och konst
 Ronnie funderar på om han ska gå på tur :). Tror att skidorna är lite väl gamla för en skidtur

 Massor med frukost för den som är hungrig. Jag kan inte tänka mig att äta stekt eller feta såser till frukost
 Fint frukostrum
 Denna lilla soffa hade jag gärna tagit med hem.
 Ja, där är vårt rum :)


 Supersköna sängar
 Ronnie hittade en bok i fönstret
 Musikkåren marscherade förbi utanför vårt fönster upp till slottet
 Jag bestämde mig för att det måste vara för mig de spelar, så jag neg och tackade för uppvaktningen.
 
Limegrönt!

 Ultimata presenten till Ronnie :)

 Universitet Juridiska fakulteten. Så vackert hus.

 Stadsbild på en del av alla vackra husfasader

Är man turist måste man ta kort på Slottet. Det är enkelt men pampigt


 Utsikten från slottet ner på Karl Johann och vi bor i mitten.


 Lite funkisaktigt hus bredvid ett gammalt Gästgiveri
 Glasmagasinet som kan liknas lite som NK i Sthlm

 Skyltfönster så plottrigt men ändå fint och glatt

Nationalteatern, lika ståtligt hus som många andra vi såg.

 
Vi hade tur med vädret, kunde sitta ute och äta på kvällen.


 Är man i Norge måste man äta Torsk. Denna var så god alldeles perfekt tillagad.
 
Men det absolut pampigaste och vackraste jag har sett var Rådhuset.
 
 Ingången








 Kviltarbete






 Utsikt från Rådhuset
 Ake Brygge










 Kommunfullmäktigesalen




Finns inte ord för denna ståtlighet, blev klar så sent som på 50-talet.
 
Oslo är en stad som har otroligt många vackra skulpturer.


 Målning vid strandpromenaden


 Utsmyckning på ett hus


 Retro eller Art Deco på ett hus


 "Vi är låsta till varandra"


 
Detta var en bråkdel som fanns runt Centrum
 
Men är man i Oslo måste man besöka Vigelandsparken, där kan man prata om Skulpturer!
 
 
 
 
 
 




 
 
 
 
 


 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar