onsdag 6 augusti 2014

Sprutor!

En gång i månaden eller oftare får jag en spruta med B12. Den är inte för blodet utan för min hjärna så den håller sig pigg.
Jag har en kronisk sjukdom som heter ME

Myalgisk encefalomyelit (ME) (G93.3) är en sjukdom som sannolikt alltid funnits, men som etablerades inom medicin med dess nuvarande kriterier först 1994. Tidigare, och alltjämt i USA, användes benämningen kroniskt trötthetssyndrom (Chronic Fatigue Syndrome (CFS)). Sjukdomen är komplex och ger symptom från flera kroppsfunktioner.
Dominerande är en sjuklig trötthet som reducerar patientens funktionsförmåga och som inte går att vila bort. Påtagligt är en reducerad förmåga till återhämtning efter ansträngning. Andra symptom är minnes- och koncentrationsstörning, sömnrytmrubbning samt muskel- eller ledvärk. Ofta har patienten en ”influensakänsla”, dvs känner sig febrig, har besvär från luftvägarnas slemhinnor och ömmande lymfkörtlar.

Det finns inget botemedel men för mig hjälper dessa sprutor ganska bra. Då kan jag vara med på vissa aktiviteter men får naturligtvis alltid betala med trötthet. Men jag sjunker inte så djupt ner med dessa sprutor.
Men att vara normalt pigg vet jag inte längre vad det är. Men man anpassar sig åt situationen och får prioritera sina aktiviteter.

Om jag inte överanstränger mig så "slipper" jag influensasymtomen som är jobbig nog tack vare min spruta. Tröttheten känns inte lika plågsam som inte är en trötthet som man sover bort. Det är en förlamande trötthet med träningsvärk. Man orkar absolut ingenting, allt blir höga berg, bara att prata i telefon är ett företag dessa dagar.

Konsten är att lära sig att ta det lugnt är en stor och svår uppgift. Att diska, promenera för snabbt, damma, sy mm kan vara förödande dessa dagar, då får man spä på sina trötthetsdagar ännu mera.

Nä det är så himla tråkigt att vila. Jag kallar det tvångsvila. det känns som slöseri med tiden, men jag kan inte styra över detta tyvärr :).

Nu till saken......min läkare på Gottfrieskliniken tyckte att det var dags för mig att ta sprutan själv istället för att gå till vårdcentralen.
Sagt och gjort.....jag fick träna en gång på VC och ta själv andra gången. Det var riktigt kul och inte alls svårt eller läskigt. Sprutan glider in i låret känns det som. Sen får man spruta in sakta annars så spänner det.

Detta är en otrolig hjälp för mig. Nu kan jag ta sprutan när vi ska åka iväg eller när jag ska på syträff eller liknande.
Efter min hjärnabcess för tre år sedan har jag fått hjärntrötthet som fungerar som ME. Därför kan jag vara extra okoncentrerad när jag är trött eller jobbigt med tänket. Även då är sprutan till min hjälp.

Tack o lov att de hittade detta vitamin som hjälp än så länge.


 
Tagit min första spruta själv hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar