fredag 27 september 2019

Sashiko

Sashiko betyder ”små stygn” och är ett japanskt sätt att laga och förstärka textilier på ett dekorativt vis. Med många små förstygn kan olika lager fogas samman samtidigt som ytan täcks med vackra mönster.

Sashiko är en mycket gammal japansk broderiteknik. Det sägs att den har funnits sedan 600-700-talet. Buddhistiska munkar som avstod från ägodelar samlade tygbitar på gatorna som invånare hade kastats bort och sedan de sydde ihop dessa för att göra sina munkdräkter. Sådana munkdräkter kallas funzo-e (”skitkläder”) eftersom sämre dräkt inte kan finnas. Idag sägs det att de var sashikos begynnelse.

Sashiko-tekniken finns överallt i Japan men utvecklingen blommar särskilt ut i Tohoku-område, norra Japan, under 1700-talet. Tyget färgades från början med indigo som kan motverka angreppet av bakterier.

Vinterklimatet i norra Japan längs Japanska havet är kallt. Mat, tyg och allt som behövdes för att klara den kalla vintern var bristvaror då. Kvinnorna lappade och förstärkte slitna kimono-plagg för att skydda sig mot kylan. De vackra mönstren gjorde lagningarna till dekorationer och genom att brodera ihop flera lager tyg blev textilierna samtidigt varma.
Japanskt hantverk har en lång historia av att hämta inspiration från naturen. Sashiko är inte något undantag. Den är enkel men samtidigt väldigt sofistikerad

Jag fastnade för denna teknik när jag såg alla vackra bonader man kan brodera.
Jag har provat att sy några block, lite ojämna men jag lär mer mer och mer......

Jag har köpt en vacker bok där jag kan lära mig mera om denna teknik
 Mina första försök

 Detta får bli en kudde
 Mitt nya projekt, en bonad med flera sömnadsmönster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar