lördag 22 juni 2019

Vanjas Textilmuseum

Det är Kerstin Lindeberg som i många år samlat på äldre textilier, redskap och annat som har med det gamla textilhantverket att göra.
Hon har uppkallat museet efter sin svärmor Vanja och målet är att fånga upp gamla kunskaper som är på väg att glömmas och föra dem vidare till nya generationer. De som vill får gärna pröva på att karda, spinna, väva, knyppIa, sticka eller något annat som hör de gamla teknikerna till.

Detta trevliga och intressanta museum hittade jag medan jag väntade på att Midsommarfirandet skulle börja.
Jag fick förmånen att få ha tiden med Kerstin själv. Hon visade mig runt och berättade historien bakom många av hennes klenoder. Jag berättade om mitt intresse för Quilt, om min mormor som sömmerska mm. Vårt samtal blev mer personligt. Hon berättade bla att hon under sin uppväxt inte tyckte om människor. Hon trivdes bäst med djuren som aldrig svek henne. Men när hon fick sin första son, då kom även kärlek till människan. Hennes berättelse om sitt liv var rörande.
Men när hon fick sin son stickade hon sin första kofta till honom. Där kom hennes intresse för hantverket.
Hon har varit lärare i knyppling, vävning mm bla på Stenebyskolan. En fantastisk kvinna som har massor med historia att förtälja.

Detta hur är Dals Rostocks äldsta!
Jag gick så försiktigt unt i detta hus med lågt tak och så mycket att titta på. Då kommer Kerstin och säger att jag ska klämma, känna, lyfta och även prova, inte vara rädd, inget går sönder.

 Gammal Röllakansmatta med traditionellt mönster
 Äkta gammal Quilt i Blockhusteknik
Kerstin som sitter med en liten Täckstol. Den användes för att kvilta ihop de tre lager som bildar en kvilt. Det är framsidan, vadden och baksidan.


 Broderier på vadmal

 Skrubbestol som jag aldrig har sett tidigare




 Gammal Märkduk
 En intressant vävteknik. Jag kan inte förklara den men det är bara småbitar av allt som man hade hemma. I denna gamla matta fanns dukar, underkläder i rosa, band mm. Vi synade den noga, roligt :)
 Mangel som plattade halmarbeten
 En jättelång Ripsmatta som slutade högst upp i taket på andra våningen. Den är ojämn i färgerna eftersom allt inte räckte. Då petade man in andra färger som liknade originalet.
 Påtning

 Det fanns så många vackra möbler att titta på
 En gammal Bandvävstol med ett ursprungligt blekt band kvar. Det roliga med denna var att det fanns en trampa. Det har jag heller inte sett tidigare. Jag har vävt band i en liknande bandvävstol
 En pytteliten vävnål till vävstolen
 Trampan
 Det var påkostade arbeten bara på vävstolarna som de inte har tid med idag.
 Kerstins goa hund som var med oss och fick extra klappar av mig.
 Strumstickmaskin
 Så fint stickade strumpor i maskinen
 Ja det skulle ta tid innan jag begrep mig på denna
 Knöppelkissen har jag aldrig sett på en knyppeldyna, så praktisk. Då har man knappnålarna lätt tillgängliga
 Jättevacker knyppeldyna på fot, mycket ovanligt
 Så vacker spets


 Detta hus var en otrolig upplevelse. Allt som finns här har snälla kvinnor och även män skänkt. Det är en otrolig kulturskatt son finns här.
Jag hoppas hon får många besök i sommar. Hon finns där alla dagar i juli. Besök hennes museum och prova på något du är nyfiken på. Ett vänligt museum där man får röra ALLT!

Nu går jag över gatan och kommer till nästa Kerstin:)

Jag vill kalla henne konstnär!
Hon har målat växter i akvarell och skrivit en Växtbok som är underbar att bläddra och läsa.
Hon driver Örtagården bredvid som.......
Örtagården är anlagd till minne av Johannes Henriksson som levde mellan 1853 och 1935. Han föddes på gården Bråna i Kambol, söder om Mellerud. 1859 flyttade han med sin familj till Dals Rostock, där han sedan drev sin privatskola och sina medicinalväxtodlingar.
 En underbar verkstad med affär



 I taket har hon målat visdomscitat med olika målningar, vackert.
 Jag tror hon målar alla möbler hon har


 Utanför hennes hus har hon ett växthus där en del av plantorna odlas
 Jag handlade Colognemynta och Äppelmynta i år. Varje år handlar jag något att plantera i vår trädgård. Det blir en speciell känsla att få en planta med sig härifrån.

Vilken härlig Midsommarafton jag fick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar