måndag 16 maj 2016

Mardrömsresan!

Det började med en mardrömsresa med Lilla familjen!
Tåget skulle komma till Vänersborg klockan 20.00. Men trafiken gjorde så de missade tåget. Fick plats på tåget till Göteborg, skulle hämta dem där vid nio. Nej det fanns bara spridda platser. Väntan på nästa besked. Fick plats på tåget till Vänersborg och skulle komma 21.40. Hur skulle barnen klara av att sitta på tåget vid sovtid?
Jag satte mig i bilen och skulle hämta dem, då ringer Josefin och säger att de har bytt till fel tåg i Herrljunga! Oh nej!
De är i Jung och väntar på mig. Skönt, det är ju inte så långt att köra och de behöver inte stå och frysa. Jung ligger på vägen mot Skara, men jag har aldrig hört att det finns en station där?! Eftersom det är en liten håla så kan det ju inte vara svårt att hitta dem.
Jag körde och körde in och ut på varenda väg i Jung, inte en station i närheten. Det blev mörkt och inte en människa att fråga och inte en bil i sikte. Vad gör jag nu?
Jag höll kontakt med Josefin och de stod vid stationshuset och väntade, började frysa och Milo var lessen och trött. Då blev jag lite stressad, var är stationen????
Till slut hittade jag en bensinmack......stängt!!
Då googlade jag på Jung station, det fanns ingen! Men det fanns en i Ljung! Var ligger Ljung, hur kommer jag dit?
Ringde Josefin men ingen svarade, hon sa innan att batteriet snart var slut. Här står jag i mörkret och vet inte var de finns och hur de har det. Då är tårarna nära och jag ringer Ronnie som blir lika orolig.
Jag studerar google map och kör mot Vedum sen Herrljunga, hemsk väg, inga bilar och knappt några hus. Då ringer Josefin och berättar att de har hittat ett vårdhem och fått värma sig där. ´Barnen har somnat på en soffa. Jag mår illa av stress och vill bara komma fram.

Nu hamnar jag mitt i skogen och ser bara granar och en smal väg i mörkret. DÅ börjar lampan till bensinen lysa.... NEJ!!!!!! Jag måste hitta en bensinmack men var????? Jag vet ju inte var jag är? Jag ringer Ronnie som börjar bli riktigt orolig nu.
Men lyckan är med mig, helt plötsligt tar den hemska krokiga vägen slut och kommer till en korsning, där är en mack. Hoppas nu att den tar kort.......ja....jag tankar och ska nu hitta Ljung. Svänger ut och chansar åt höger och efter en liten bit så står det Ljung. Kan känna lättnaden komma, äntligen här.
Det var lätt att hitta stationen och vårdhemmet låg bredvid.


Nu kör vi hem till Vänersborg och klockan är nu efter 24.00. jag chansar inte utan kör mot Vårgårda. Det fick bli en omväg men där finns en motorväg. Inte en gång till den hemska mörka vägen.
Vi var bra trötta och tog en stående fika. Jag kom i säng efter klockan ett.

1 kommentar:

  1. Men Annica som det kan bli!! Tur det löste sig!! Kram kram

    SvaraRadera