måndag 1 januari 2018

Nytt år 2018

Vi har firat ett lugnt nyår med lite god mat och bubbel.
Nu funderar jag på nya projekt och syhelger. Jag har planerat terminen för Bandykviltarna http://bandykviltarna.blogspot.se/ med några workshop mm.

Men vad ska jag sy då?
Nu är ju inte detta något större problem utan mer NÄR?
Jag har några UFON som ska bli klara och dessa borde jag bli klara med det här året.

Florense är klar. Detta projekt är handsömnad och jag ska sy på några ramar runt om. Lite kviltning runt blommorna sen får jag fundera på hur jag kan kvilta mera.
 Steam Punk av Kingwell.
Jag har verkligen tränat att sy runda former. Till slut blev det riktigt roligt :).
Jag ska ha ramar runt varje block. Detta projekt och alla projekt av Kingwell får man lära sig att blanda färger och former på tygerna. Det är mycket nyttigt för att få lite liv och bus på syprojekten.
Danmarkskvilten.
Jag besökte en kviltaffär i Danmark i somras och hittade ett jättefint mönster och fina tyger till detta projekt. När jag kom hem och skulle sy så hade mönstret så många fel så jag kunde inte klura ut det hela rätt. Jag kontaktade affären och de skulle rätta till felen. Fick tillbaka mönstret och det var fortfarande fel.

Jag fick tänka om för jag gillade tygerna så mycket.
Jag tog fram min AccuQuilt med bok och hittade ett nästan liknande mönster. Jag stansade ut alla delar så jag kom igång med sömnaden.
Det hanns med tre block innan jag hittade något annat kul att sy......
men denna kvilt ska bli klar under året.
Jag är med i en Månads Boom hos Quiltpassion http://quiltpassion.se/.
Det är Sue Daly "Round Robin"
Roliga block att handsy och pussla ihop.
Jag har som ett litet nyårslöfte till bara mig själv. Jag ska sy 4 väskor!
Det är väskor som jag har velat sy ett tag. Jag är urdålig på att sy väskor men jag kan ju lära mig :)
Jag har sytt en kasse i höst och den har varit användbar när jag har handlat.
Jag köper mycket Quilttidningar. Ett bra sätt att träna sin engelska men framförallt få information om nya tyger och mönster som kommer.
Denna bonad vill jag sy :)

 I denna tidning fanns det två nya teknik utmaningar jag vill sy

Detta lilla häfte fick jag med i tidningen ovan. Jaha, nu har lilla Sunbonnet Sue blivit poppis att sy igen. Denna flicka var populär när jag lärde mig att sy
 Här kan ni läsa mer om historien bakom Sue
http://www.emblibrary.com/EL/ELProjects/Projects.aspx?productid=pr1637
https://suzyquilts.com/sunbonnet-sue-brief-history/

Jag ser fram emot ett nytt spännande Quiltår!

Jag länkar nu vidare för första gången detta år till




3 kommentarer:

  1. Vakre tepper som du har sydd! Gleder meg til å se de ferdige.
    Det er kjekt å ha en plan for syåret :) Så vet man hva man kan starte på uten å måtte lete etter nye prosjekter.

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga färger på fina kviltar! :)

    SvaraRadera
  3. Tack Annika för din inspiration på Visa och Berätta måndag!!Bambi

    SvaraRadera