lördag 28 oktober 2017

Lördag på kusten i strålande sol

Idag åker vi till Kungshamn där det är Oktobermässa. En traditionell mässa som Kungshamn har varje år.
Det var en blandad kompott av olika företagare i kommunen med provsmakning och annan reklam blandat med lotter och försäljning av Hantverkare och affärer.

Vi provsmakade lite olika kex och ost, Italiensk tapas, ginsill med grankottar, kolor, äppelmust, Pellegrino, Tryffelchoklad och lite julskinka mums så gott.

Ronnie tog lotter och vann både en ljuslykta och jordgubbskarameller :).
Fiket innehöll delicatokakor och det är vi för kräsna att betala för.
Jag frågade en av utställarna om ett cafe i Kungshamn. Här pratar de på I, så han förklarade att det fanns ett bageri vid havet. Oj vilken tur!

Detta var vår stil. De luktade nybakta bullar när vi kom in.
 Mysigt att sitta ute och fika
 Där ser jag bullarna!
 Vi satte oss vid ett fönsterbord men även ett rofyllt smalt akvarium som också blev ett fönster ut
 Jag åt en varm god Kardemummabulle. Ronnie mumsade på en (O)nyttig tingest
 Mysigt litet bageri med färska brödkakor och annat gott
 Bageriet var öppet så vi kunde se medan hon bakade
 Varför är alla husen vita på kusten? En gammal tradition från 1800-talet som började med att några målade om från rött till vitt. Sen fortsatte trenden till än idag.
Är vi i Kungshamn så åker vi också över bron till Smögen. Där var Fiskaffären öppen så jag handlade hem färsk Kummel och Rödtunga.
Att gå på Smögenbryggan på hösten är njutbart. Ingen trängsel med andra turister. Idag var det strålande sol och nästan vindstilla. Det var många som var ute och åt, en del satt i kortärmat.
Jag njuter av havet, de vackra husen och bara njuter av lugnet.









 Hur många hus kan man se? :)


 Kyrkan mitt i byn.
På mässan köpte vi:
en kylväska med 4 olika sorters sallader

 Blandat......i paketet fanns en ljuslykta :)
 Författaren själv sålde sina böcker. En deckare i Smögen miljö
 Biblioteket bjöd på en valfri bok....jag valde denna
 Julklappen som Ronnie vann. Den lyser så vackert här ikväll
En mysig utflykt tillsammans.
Nu åker vi hem och lagar en god fiskmiddag och tittar på Tipsextra :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar