torsdag 18 maj 2017

Kurs med Curverlinjalen

Förra helgen kom Anna-Malin från Katrines Quiltestue och höll kurs för oss i Bandykviltarna. Anna-Malin är även en vän till mig som jag lärde känna i Lidköping. Sen hittade vi våra män och hamnade på olika platser.
En jättetrevlig helg på alla sätt. Vi hjälptes åt med mat och fika under helgen. Vem har tid att gå ifrån och äta ute. Nej, detta blev en kvilthelg till hundra procent.

Här går A-M igenom dagens projekt, hur vi ska använda linjalen mm

Detta projekt ska vi lära oss


 Vi sydde långt in på lördagskvällen och fortsatte på söndagen igen.
Mer om denna roliga kvilthelg kan du läsa och titta på här:

Jag började så bra med mitt projekt och blev klar med blocken. Men sen upptäckte jag att jag hade skurit ner dem för mycket.
Jag började om igen och nu blev det rätt. Det är svårt att koncentrera sig när det är sorl i bakgrunden. Min hjärna vill inte riktigt hänga med. Jag fick sitta hemma i lugn och ro och börja om kursen för mig själv igen.
Jag fick även öva på mina kunskaper jag lärde mig på Maskinkviltningskursen i Göteborg.

Det är en rolig linjal och det finns många användningsområden.


På våra kviltträffar har vi haft några workshops. Jag har lärt mig att det finns många bra sätt att sy på en dragkedja på ett projekt.



Jag har i ett år sytt på ett månadsprojekt som heter Gravity. Jag valde att sy en bonad och det är handsömnad på mallar. Den var kul att sy med många små mallar att pussla ihop.


 Jag lämnade bort denna för kviltning på en Long Arm.
Då blir det ett roligare kviltmönster än vad jag kan sy hemma.
Bildresultat för long arm symaskin


Det här med att sy väskor är inte min grej. Jag köpte ett mönster på en liten väska. Tänkte att den måste vara lätt att sy. Oj vilket misstag! Det var hur många delar som helst att hålla reda på. Till slut fattade jag ingenting. Men då har jag "personal sewtrainer"....Tack Jessika!!
Väskan blev så fin och den är mycket välsydd! Om jag hade försökt sy ihop hade det blivit en fingertuta.


Det är alltid lika roligt när Projekten blir klara.
Men det ligger lika många kvar som jag ska sy klart.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar