tisdag 7 juni 2016

Karlstadresa med upptäcksfärd

Vi åker till Värmland och målet är Karlstad. Där ska vi hälsa på Ronnies son med familj på deras Torp i Forshaga.
 

 Denna lilla stuga är barnens hus. Just nu är den inredd som ett Café med allt vad det innebär :)
 Daniel, pappan i familjen bär och bär.........
 Här är det lilla Torpet med egenhändig snickrad altan av pappan i familjen :). Kan han brås på sin pappa.......
Leja som tog hand om mig och visade allt. Storasyster Vilja var på kalas.
 
 Liten utflykt
 Vad är nu detta? Jo, det är inte bara bandygrytor som ska inspekteras. Nu har vi kommit till travintresset. Detta är Goops hästägor! Björn Goop är en berömd Travkusk.

 Detta blir spännande! Vi ska gå över en Hängbro och vad är det på andra sidan?

 
 
Ravinerna vid Apertin ligger vid Apertin Herrgård väster om Norra Hyn. Redan 1936 skyddades ravinsystemet vid Apertins Herrgård som naturminne. Därmed är Apertins raviner länets äldsta naturskyddade område. 1991 utökades området och skyddet gjordes om naturreservat.
 
Enligt sägnen landsteg här en munk1000-talet. Munken anses i sägnen ha kommit från Aberdeen i Skottland. Han lät uppföra ett kloster på platsen som fick namnet Aberdden. Aberdeen har därefter försvenskats och blivit Apertin.
 

 Far och son
 
 Leja undrade varför de hade en dusch mitt på gräsmattan? Bra fråga :)
Apertins Herrgård


 Kavaljerhuset som är restaurang
 Nu går vi tillbaka över Hängbron. Den skakade rejält men jag älskar allt som är broar :)

 Leja och jag går på upptäcksfärd nedanför hängbron. Man kan gå till ravinerna. Men jag visste inte hur långt det var så vi gick en bit. Det var smal stig och brant ner. Men Leja tog min hand när det var neråt och uppåt. Hon ledde mig så jag inte skulle ramla :).
 En lektion i naturlära fick jag också, svampar som växer på träd, se fotot ovan
" Detta kallas för kolsyra men  heter Harsyra och går att äta!"
 Nu åker vi in till stan och äter god mat på restaurang. Jag valde en god Hälleflundra, mumsigt.
 
Sen fick vi tacka för oss och styra kosan hem igen.
En mysig dag med Värmlandsfamiljen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar