onsdag 30 april 2014

Trädgårdsplanering!

I år satsar vi på sten. För mycket ogräs att ta hand om och gräs som växer in från grannen. Nää, slut på kravlandet i landen.
Jag har en längtan till mina Lavendelfält i Provence, en drömresa jag hoppas få göra en gång. Men medan jag väntar får jag göra mina egna lavendelfält.

Vi rensade bort allt ogräs, la en duk över och öste på en massa stenar i offwhite (säger man så om stenfärg) så det inte blir för ljust i ögonen.
En liten mur ska byggas upp lite då och då. Det ska vara fina stenar att lägga dit. Nu är det sten från Bohuskusten som jag har plockat med under våra utflykter.
Idag fick jag plocka stora stenar hos en familj som tröttnat på sina. Vilken timing!!

tanken är att bygga upp så det gröna nätet inte syns. Grannens staket är inte fint men de vill inte göra något åt detta. Men om bara stenarna och staketet synd så kanske man ser staketet på ett annat sätt. Det kanske blir riktigt fint :))



 
Nästa lavendelhäck satte vi förra året. Efter en sträng vinter dog vår Lagerhäck
En flyttad Kaprifol planterade vi i hörnet och hoppas den trivs bättre där.

 
 
 
Just nu ser stenpartiet ganska trist ut. Men den blir ny för i år. Där kommer det bara att finnas stenväxter och suckulenter med stenar. Men stenväxterna kommer att blomma i rosa och vitt

 Nedanför altanen trivs Buskrosorna, Japansk buske och Daggkåpan. Två klättrande Klematis som blir en gardin till altanen. Nu väntar jag på att rosorna växer snabbt med sina rosa blommor och Klematisen med lila blommor.

Nu väntar vi med spänning vilka blommor och buskar vi kommer att se i år och har klarat den milda vintern bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar