lördag 8 mars 2014

Lördagsutflykt till Lysekil.

I det soliga vädret tog vi vovvarna och stuvade in oss i bilen mot Tjörn. Men på vägen dit ändrade vi oss. Jag hade först tänkt åka till en Garnaffär för Ronnie ville köpa Makrillgarn. Nä jag skulle absolut inte handla något :).
Vi vände kosan åt andra hållet och åkte till Lysekil. Vi har aldrig gått i stan och strosat. Vi rör oss mest nere vid havet på sommaren och äter goda räkmackor och tittar på segelbåtarna.

Vi hittade en fin park med vacker stenkonst. Jag är så fascinerad av sten och när man då arbetar fram motiv i sten, då blir jag lyrisk.
Jag vet inte historien bakom dessa, men det var uppställt som en bok man kunde läsa, fram och baksida. Men jag googlade och hittade denna info;

Ivanas Bohuslänska krönika består av tre stora stenskivor med inhuggna bilder på bägge sidor.
 
Ivana Machackova, född 7 april 1960 i Prag, är en tjeckisk-svensk målare och skulptör.
Ivana Machakova kom till Sverige 1977 och utbildade sig på konstskola i Göteborg. Hon har arbetat som skulptör i drygt 15 år och bor och arbetar i Bohuslän. Hon är mest känd för verk i bohusgranit och har bland annat skapat konstverket Bohuslänsk krönika, vilket visar valda scener ur Bohusläns historia.






Det här motivet tyckte jag var läckert, det ser riktigt verkligt ut!

Den heter Simmaren! Det är Mella som undersöker var vattnet kommer ifrån :)

Någon souvenir måste man ju köpa när man är Turist! Det blev två sticktidningar för att förkovra mig i språk. En på norska och den andra på engelska.
 Simple Knitting skickar oftast med en lite present med tidningen. Den här gången fick man ett måttband och en liten söt plåtask. Beskrivning på ett stickat nålbrev mm


Nu fortsätter lördagen med sömnad, bandy och fotboll, vem som gör vad får ni gissa själva :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar