söndag 19 maj 2019

LappElisa

Efter 7 veckors infektion tyckte jag att det behövdes lite rehabilitering. Jag åker på lyxfrusemester!!
Packade väskan och lite till........
Styrde bilen ut mot 45an, rakt upp i Dalsland passerade Värmländska gränsen, in på småvägar och vacker natur.

Nu är jag framme i Lennartsfors med 400 invånare på hemmet för Kviltnördar alltså såna som mig! Här ska jag rehabilitera mig till ett normalt liv igen med energi och sylust.

 Utsikten från huset, Dalslands kanal

Varning till icke Kviltnördar som kommer till detta hus!
Mitt rum

Liten myshörna
 Hallen ner till syrummet och affären
 Matrummet
 ...med köket
Vi lagade mat varsin dag. Eva bjöd på denna goda Laxsalladen
När vi kom fick vi en Brosch, denna lag gäller!
Nu ska jag packa upp symaskinen, verktygsväskan och projekten jag tänkte sy.
Jag känner lugnet blandat med sylust och energi börjar flöda in i min kropp.

Jag sätter mig och börjar sy, det går galant.

Jag väljer tyg till min Steam Punk och syr på en ram. Väljer baksidestyg och lämna Kvilten till Eva som ska kvilta den på sin stora Longarm Kviltmaskin.

Timmarna går och jag syr och syr.......
NEJ, NEJ jag har sytt FEL i flera timmar!!!!
Sprätta upp allt och gör om! När klockan närmar sig 24 då är jag klar och har sytt rätt igen puh!
Lördag
Kurs, jag ska lära mig en ny linjal och sy en bonad med hjälp av linjalen.
Jag börjar med shopping. Här finns tygaffären i huset, så praktiskt.
Lila nyanser med vitt.
 Eva visade hur linjalen fungerar, sen var det bara att börja skära och måtta


Nu börjar jag sakta och koncentrerat att skära och sy, helst inga fel. Detta var ett roligt pussel.
Linjalen var lätt att lära sig och rolig.

 En stjärna är klar!
Jag hinner med 6 stjärnor denna dag. Resten syr jag hemma.
Jag är inte ensam kviltnörd här. Nej vi är 7 kvinnor från olika delar av Sverige, men två gäng.
Jag är med Eva och Susanne som bara fryser medan jag svettas.
Stackars frusna kvinnor som fick sitta ute och fika med svettande mig
Djupt koncentrerande att skriva mönster

 Här sitter vi tre och syr
 Hallå Susanne, som är testsömmerska till ett väskmönster som Eva skriver

LappElisa visar vad man kan sy av olika linjaler


Dags att sova!
Eva den frusne har klätt på sig rejält för eventuella vinterstormar.
Jag öppnar fönstret och ligger i trosorna


På lördagen har vi Visa och Berätta!
Andra gruppen älskar att sy förvaringar till ALLT!










Var man än går i huset hänger det kviltar. Jag får så mycket inspiration.
Man kan sitta och titta i tidningar och böcker och vandra runt i affären och klämma på tyger och önskar man var miljonär, tänk att plocka ner alla tyger man vill ha.
Affären!






 Lappar och lappar.....


Hej då Örnen

 Dalslands kanal utanför
 En underbar miljö att rehabiliteras i. Nu åker jag hem och syr! Jag är botad!!!

Hahaha trodde ni jag åkte hem tomhänt.....
Två fina askar till nålar mm. Det är en magnet i den stora, då kan inte nålarna ramla ut på golvet när jag tappar asken av misstag
 LimSpray till mina projekt
 Tygerna till Steam Punk kvilten
 Lila tyger till mitt handsömnadsprojekt som går ihop med det gröna tyget
 Zen Chic tyger alldeles nya......ska sy en stor bonad av dessa tyger
Kanske denna.....

 REA halva priset för ett handsömnadsprojekt med alla mallarna i paketet
 Ett mönster till en kvilt
 Grå grönt tyg
 Av Eva fick jag denna passande bok :)
Resan gick bra hem och mannen bjöd ut mig till en Italiensk restaurang.
Sen hem till hammocken och vilade i solskenet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar