söndag 26 november 2017

Åsaka Julmarknad med Småländsk patriotism

Vi har som tradition att besöka små gemytliga julmarknader och helst på ställen vi inte har varit. Vi ringde spontant till Birgitta och gav henne 8 minuter på sig att bli klar att följa med :).

Det ingen direkt julstämning ute men då får man låtsas att regnet är snö för att få rätta känslan. Vi åkte mot Sollebrunn och vid mörka trollskogen ligger Åsaka Hembygdsgård.

Därinne bakades tunnbröd, tjocka som tunna. Jag provsmakade hemlagat godis, parmesanknäcke, glögg, enbärsdricka och honung, mums.

Det fanns gediget hantverk från slöjd, sockor, dockor, brödfat, broderier mm. Det är en viss känsla att gå på en liten marknad där kvinnorna har suttit på sina syträffar och haft ett gemensamt mål under året, julmarknaden.


Hembakat fika kan ingen motstå :)
 Birgitta hittade julklappar till USA och smått o gott :)
Vi hittade också en hel del roligt
Glögg som vi spetsar med Calvados och en flaska Enbärsdricka, tunnbröd och julgodis
 De här fina julkorten är broderade från en gammal märkbok och knappar som hon har klätt med tråd som hon har virkat runt knappen. Detta kunde jag inte motstå, vilket pill pill att brodera så smått.
 Ronnie älskar Domherrar så han köpte dessa pippin till Enbärsriset

Grabbarna och jag var i vår skog och plockade mossa och Enbärskvistar. Vår höstgrupp utanför dörren dog i kylan.
Vi pyntade en ny liten grupp.

När det regnar kommer färgerna fram i min lilla stenmur. Jag plockar fina stenar på kusten vid våra utflykter. Så småningom blir det en liten stenmur i mitt Ölandsland. Det ska likna alvaret på Öland med lite fantasi. Jag har en liten mur (bohussten), Ölandstokar (buskar) och en väderkvarn (holländsk). Lite hemlandstoner, jag är en småländsk patriot!


Visst är stenar vackra......





2 kommentarer:

  1. What a lovely day you had! Everything looked filled with love and warmth! Thank you for sharing!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för din inspiration du ger oss på Visa och Berätta måndag!!Bambikram

    SvaraRadera