lördag 17 juni 2017

Ödsmål till Smögen

Sommardag....då åker vi på utflykt! Jag hittade en annons om Örtgården i Ödsmål. Det blev målet för utflykten. Så efter kartan så ligger detta ställe ut mot kusten. Vi åkte först till Hunnebostrand, ett litet vackert fiskesamhälle, sen Kville ännu mindre och utanför Kville hittade vi en liten skylt och en grusväg ner till Örtagården.

Det var inte alls som jag hade tänkt mig. Det kändes som vi svängde ner till en privatbostad. Det var det också men i gäststugan hade de inrett en liten butik och utanför en liten altan med servering.  Det var så mysigt och mycket gott. Vi fick provsmaka på marmelader av olika slag. Det fanns endast våfflor till fikat. Men det räckte väl. De var så goda och sen fick vi smaka 4 olika slags hemkokt sylt och grädde med färskost i till våfflorna.
Klart vi handlade lite hem också.
Mangochutney kan jag använda bla i kall sås till fisken.
Fick tips på hur jag ska koka saft på våra Aroniabär så en marmeladburk fick följa med i kassen.
Örtsalt på Brännässlor och olika örter, spännande och luktade gott och till sist nyttiga godisremmar.

Sen for vi vidare mot Hamburgersund och hamnade till sist i Smögen.

Glasveranda pyntat med en hel del .....
 Stenträdgård
 Läckert hus
 De flesta husen är vita men kyrkorna är av sten. Jag funderar på om det finns en orsak till detta?

 Ner till hamnen i Smögen och middag.
 Landgång med lax, räkor, kräftor och Skagenröra......åhhhhhh så gott!


Dags att återvända hem.
Nu kommer en hel del kort på Bohusländska graniten och naturen. Bergen tornar upp sig så mäktigt i naturen.

Vägen från Ödsmål till Smögen till Vänersborg
Klicka på bilderna så blir de större så ni ser det vackra!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar