söndag 19 november 2017

Sytt hela helgen!.......del1

Första gången på syhelg hos en duktig Kviltare och skräddare Mikael här i Vänersborg. Vi var 10 kvinnor från Västra Götaland som sydde tillsammans. Vi fick välja på olika projekt som vi ville lära oss.

När jag bodde i Lidköping var jag med i en kviltgrupp som skulle ha en kurs med Mikael. Jag anmälde mig men kunde inte gå den gången.
Efter alla dessa år fick jag äntligen sy detta projekt i helgen!
Detta projekt kan man kalla för modern artquilt.
En rolig teknik med mycket ekokviltning, tyger med glitter, broderitrådar, vattenlöslig plast med mycket fantasi.

Jag hann nästan klart, nu har jag lite dekorsömnad och avslutningskant kvar. Men så glad att jag äntligen fick sy detta projekt. Jag valde att sy en bonad att hänga på väggen.

Jag har använt en cirkelskärare att skära ut mina rundlar. Jag har valt tyger av olika material, glitter och blänk. Jag ville att detta skulle bli en glad festbonad. Bakgrunden är grå med lite svart i tyget.
Jag placerar ut mina rundlar först, det tog ett tag och många omflyttningar, från ena hörnet till det andra bestämde jag mig för till slut.

Så här får det bli. Nu ska jag pressa fast rundlarna och sy runt. Sen fortsätter jag med ekokviltning runt alla rundlarna så det täcker hela bakgrunden. Det tog en massa tid!
 Här syns en löpare med bra rundlar
Klar med kviltningen. Nu har jag planerat att det ska rinna en liten bäck nerför rundlarna. Jag ritar ut hur den ska rinna
På baksidan tejpar jag fast plast. På framsidan syr jag med glittertråd på plasten som ett spindelnät.
 Jag syr fast små "stenar" som finns i bäcken samtidigt med glittertråden.
Nu får ni vänta tills jag har sytt nästa steg........
.......under tiden äter jag god mat och fikar......
 Hemlagad Torskrygg med romsås
 Fika på fm och em
 Godis och frukt hela dagen
Ni kan se fler foton här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar