lördag 23 september 2017

Åter till vardagen!

Konstrundan tog all kraft jag hade. Nu har jag umgåtts med soffa och säng i två veckor med några få undantag för syrehämtning och se lite folk.

Jag kunde äntligen ta min B12 spruta. Den hjälper inte så länge jag har tröttheten i mig. Men vilar jag snällt och i princip känner att jag inte blir piggare DÅ kan jag ta den :). Man får tänka lite tvärtom med denna sjukdomen.

Från att vara totalt orkeslös så blev energin på topp. Äntligen kunde jag packa upp sen Konstrundan och städa nedervåningen.

När jag får städa i lugn och ro och känner att jag har tid på mig. Då går jag och tittar på våra saker och minns. Jag är en riktig nostalgiker.

Därför lägger jag upp mina nystädade foton och vill ni följa med mig så är ni välkomna.

Här är "Ateljen" där jag förvarar allt jag syr mm. Det är vårt gamla pannrum som vi målade om.

 Jag sålde en hel del på Konstrundan så nu ser det nästan lite tomt ut :). Så roligt att få visa sina alster och att folk tycker om samma som mig och vill ha hemma. Det glädjer mig mycket.
På ena sidan lägger jag Sängkviltar, andra sidan TV kviltar. I skåpet finns dukar och bonader.
 Mormors symaskin som jag alltid påminner mig om barndomen. Mormor brukade sy roliga kläder till mig när jag skulle vara hos dem ett tag. Här ligger även mina nåldynor mm
 Gästrummet "Ettan". Där finns så mycket minnen så jag trivs bra i det rummet.
 Lilla klockan jag fick av min granne som hade tänkt slänga den lilla godingen. Nu pryder hon väggen och fungerar jättebra. Hon tickar och slår :)
 Samlar på symaskiner i mindre format. Det är svårt att hitta, men några har jag :)
 Nästa samling i ett fint spegelskåp jag hittade på en loppis, fingerborgar. En del är väldigt gamla och några från mormor.
 Första tavlan mina föräldrar köpte när de hade gift sig och flyttade till en egen lägenhet. Den har säkert inget värde. Men den har följt mig sen jag var liten och jag tycker den är vacker. Nu får den en egen plats i gästrummet.
 Mormor igen :). När hon blev änka så började hon brodera när hon inte sydde.
 Gästrummet, nu ser jag att tavlan sitter lite för högt upp :) Här får Kalaskvilten ligga och bo in sig ett tag. När jag fyllde år så fick jag tyger av mannen och sy en kvilt, därav namnet Kalaskvilten.

 Nu kommer vi in till Sportrummet och där hänger nästa tavla som jag tycker så mycket om. Min morfar var smed och denna tavla hängde hos dem. Varje gång jag sov över där tittade jag på tavlan och tänkte att smeden skulle halka om han gick ut till hästen.
 Detta rum nyttjas av mannen nästan varje dag. Här får han sitt ifred och titta på alla sportgrenar han vill. Det blir mest fotboll. Ibland tänder han en brasa och myser på lördagseftermiddagarna till fotbollen. Jag sitter på övervåningen i mitt "lekrum" Syrummet.

 Detta är Farmors klocka som inte fungerar men den är vacker och påminner mig om Farmors hem i Nybro. Skåphyllan hittade jag på auktion och där finns mina fotoalbum uppradade.
 Den viktigaste möbeln för mannen :) i det här rummet
 Ja här ligger, sitter han och njuter på sena kvällar och lördagar.
Nu känns det så bra att allt är rent och luktar såpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar