söndag 13 augusti 2017

Två helt olika kviltar!

Högen med ofärdiga alster "UFO" minskar mer och mer. Om detta intresse skulle vara övervägande delen att kvilta ihop projektet så hade jag bytt intresse för längesen.
Det är absolut den jobbigaste delen av allt inom detta intresse. Först lägger jag baksidan och tejpar runt med frystejp på vardagsrumsgolvet på knä. Jag kryper runt och sträcker så tyget ligger alldeles slätt.
Sen på med vadden och sist framsidan på kvilten. Nu börjar krypandet igen, kvilten ska nålas med knappnålar. Naglarna ryker direkt, svetten rinner, pulsen ökar och svordomarna kommer. Jag börjar nåla i mitten och utåt åt alla sidorna, krypande........

Nu kommer det kritiska läget, ta bort tejpen och hoppas att allt är slätt och fint.
Sen kommer nästa moment, hur ska jag kvilta ihop allt? Ska jag ha något mönster eller raka streck?
Sist sätter jag mig vid symaskinen och försöker andas lugnt, ner med axlarna och sy sakta......detta kallas för att kvilta! Har man nu ett överkast så är det tungt att kvilta och trångt att få in i symaskinen. Det är nu värken kommer som blixtrar i axlar och nacke.
När allt är klart och jag har sytt på en avslutningskant som jag får sy för hand på baksidan.
DÅ är jag nöjd och har glömt allt elände innan.

Vissa kviltar känner jag att det är en omöjlighet att kvilta. Det kan bero på att jag vill få en extra touch på kvilten, för tung att ha på axeln eller för att jag just nu har pengar att lämna bort för professionell kviltning på en Longarm. Det kostar 400 kvm och till detta tillkommer vadd och baksidestyg om jag inte har detta själv.

Jag har lämnat två kviltar nu för proffs kviltning. De blev så fina!
Den första har jag delvis sytt för hand. Jag fick tygerna av Ronnie när jag fyllde år, en perfekt present :).
Jag har applicerat fast de handsydda blocken på grå och vintervit bakgrund. För att få lite tuffare stil valde jag ett flerfärgat batiktyg i de färgerna som finns i blocken.
Kviltmönstret är flygande fjärilar. Tygerna kommer från Katrines Quiltestue i Oslo. Kanttygerna och kviltningen är från Annas Batik i Ed.




Den här kvilten var en utmaning för mig. Jag är inte så förtjust i guld. Men när jag såg dessa tyger så föll jag direkt. Jag visste precis vilken kvilt jag ville sy och som skulle passa tygerna.
Jag har hittat en ny designer som jag inte kände till. Hon är tyska och heter Brigitte Heitland och tygserien heter Zen Chic.
Mönstret heter Write on White
Tygerna hittade jag på Quiltstudion i Göteborg.
Kviltningen överlämnade jag till Annas Batik i Ed.
 Denna kvilt gör sig inte på foto. Tygerna är underbara och kviltningen är kviltad med ljus guldtråd.
Nu fattas avslutningskanten på båda kviltarna, sen är de KLARA!

Måndag och jag länkar till






1 kommentar:

  1. Tack för din medverkan denna veckan på Visa och Berätta måndag!!Bambikram

    SvaraRadera